AU - Abbaasiyaan, Ph.D., H. AU - Rezaaveisi, M. TI - Individual Citizenship Behavior: The Mediator between Teachers’ Academic Optimism and Students’ Academic Achievement PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjoe JN - qjoe VO - 34 VI - 1 IP - 1 4099 - http://qjoe.ir/article-1-904-fa.html 4100 - http://qjoe.ir/article-1-904-fa.pdf SO - qjoe 1 AB  - پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی ­فردی در رابطه میان خوش­‌بینی تحصیلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش معلمان زن مناطق آموزش و پرورش شهر کرج بوده اند که از میان آنها تعداد 113 نفر به روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. داده‌­ها با تکمیل پرسشنامه خوش­‌بینی تحصیلی معلم بییِرد و همکاران (2010) و پرسشنامه رفتار شهروندی فردی شوابسکی (2014) گردآوری شده اند. پیشرفت تحصیلی براساس نمرات دروس ریاضی و علوم دانش آموزان پایه سوم راهنمایی در سال تحصیلی 94-1393 مورد اندازه‌­گیری قرار گرفت. پس از بررسی پایایی، روایی سازه پرسشنامه و الگوی اندازه­‌گیری از طریق تحلیل عامل تأییدی تأیید شده است. داده­‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و پس از آن در بخش الگوی معادله ساختاری اثرات مستقیم و غیر مستقیم خوش‌­بینی تحصیلی­ معلم و متغیر میانجی بر پیشرفت تحصیلی در قالب الگوی مفروض تحلیل شده اند. نتایج پژوهش نشان داد که در الگوی مفروض، خوش­‌بینی تحصیلی به صورت غیرمستقیم از طریق رفتار شهروندی فردی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد و همچنین رفتار شهروندی­ فردی اثر مستقیم و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjoe PG - 35 PT - Research YR - 2018