TY - JOUR T1 - Academic Guidance in Iranian Educational System: Practical Experiences and Lasting Challenges TT - هدایت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش ایران: تجارب عملی و چالشهای پایدار JF - qjoe JO - qjoe VL - 34 IS - 1 UR - http://qjoe.ir/article-1-902-fa.html Y1 - 2018 SP - 9 EP - 34 KW - academic guidance KW - high school student KW - field of study KW - criteria for academic guidance KW - need KW - interest KW - aptitude N2 - تجارب عملی اجرای برنامه‌های هدایت تحصیلی، در طول بیش از نیم قرن، در گزارشهای پژوهشی انعکاس یافته است. از مطالعه پژوهشهای انجام شده می‌توان دریافت که برنامه‌های هدایت تحصیلی در کشور ما با فراز و نشیبهای بسیار همراه بوده است. این برنامه‌‌ها به‌طور شایسته اجرا نشده و اهداف و مقاصد اصلی آن تحقق نیافته است. هدف از نگارش این مقاله، ارائه تصویری از برنامه‌های هدایت تحصیلی در نظام رسمی آموزش و پرورش ایران و تصریح کاستیها و اختلالهای نظام هدایت تحصیلی است. برای تدوین این مقاله، بیش از 50 گزارش پژوهشی ناظر بر برنامه‌های هدایت تحصیلی و نیز ادبیات و تحلیلهای انعکاس یافته در رسانه‌های عمومی مطالعه شد و روش سنتز پژوهی برای مرور ادبیات و طبقه‌بندی مضامین به­‌کار گرفته شد. تجارب ناظر بر اجرای برنامه‌های هدایت تحصیلی در طول نزدیک به نیم قرن موردتوجه قرار گرفته و برنامه‌های هدایت تحصیلی با نگاهی کاستی­­‌جویانه، مورد تحلیل قرار گرفت. چالشها و عوامل بازدارنده موفقیت برنامه‌های هدایت تحصیلی در ایران مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای رفع موانع ارائه شد. ایجاد بستر مناسب، تصریح نیازها و امکانات جامعه، ارتقای سطح دانش و مهارت حرفه‌ای مشاوران، تلاش مداوم و اهتمام جدی برای شناخت و راهنمایی دانش‌آموزان از آغاز تحصیلات تا مرحله کسب صلاحیت «خودرهبری» و استمرار در انجام دادن پژوهش و ارزشیابی اقدامها و برنامه‌ها، عواملی هستند که می‌توانند به بهگشت برنامه هدایت تحصیلی کمک کنند. M3 ER -