AU - Khooniki Darmiyaan, T. AU - Hosseingholizaadeh, Ph.D., R. AU - Kaareshki, Ph.D., H. TI - The Intermediary Role of Motivation, Attitude, and Cognitive Norms in the Relationship between Personality Traits and Knowledge Sharing Behavior among High School Teachers PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjoe JN - qjoe VO - 33 VI - 4 IP - 4 4099 - http://qjoe.ir/article-1-709-fa.html 4100 - http://qjoe.ir/article-1-709-fa.pdf SO - qjoe 4 AB  - هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معلمان با نقش واسط نگرش، انگیزش و هنجارهای ذهنی است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش همبستگی از نوع رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. جامعه آماری مطالعه را همۀ دبیران دوره دوم متوسطه شهر بیرجند تشکیل داده اند که عدۀ آنان مشتمل بر 570 نفر است. از این عده، 150 نفر مرد و 207 نفر زن به روش نمونه‌گیری سهمیه­‌ای به‌­منزلۀ حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌­های موردنیاز از پرسشنامه اشتراک دانش محقق­‌ساخته و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی کاستا و مک‌­کری (1992) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری حاکی از معناداری ضرایب مسیر ویژگیهای شخصیتی به نگرش، نگرش به انگیزش، انگیزش به رفتار، ویژگیهای شخصیتی به هنجار ذهنی، هنجار ذهنی به انگیزش و انگیزه اشتراک دانش به رفتار است. بنابراین، در تأیید فرضیه اصلی پژوهش، نقش متغیرهای میانجی نگرش، هنجارهای ذهنی و انگیزش در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معنادار است. در توصیف نتایج به دست آمده، عامل انگیزش درونی برجسته به نظر می­رسد. دبیران موردمطالعه، اشتراک دانش را ارزشی مهم تلقی کرده و براین باورند که اشتراک دانش موجب تسهیل یادگیری در آنان می­شود و با تشریک دانش خود می­توانند از ایده­‌های همکاران بهره‌مند شده و از این طریق ایده­ های خود را توسعه دهند. علاوه براین، نتایج حاکی از عدم تفاوت معنادار میان دبیران زن و مرد از نظر رفتار اشتراک دانش است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjoe PG - 135 PT - Research YR - 2018