%0 Journal Article %A Ghamari, Ph.D., H. %T Assessing the Adequacy of Text Structure and the Realization of Objectives in the High School Course of History of Literature %J Quarterly Journal Of Education %V 33 %N 4 %U http://qjoe.ir/article-1-708-fa.html %R %D 2018 %K %X هدف مطالعۀ حاضر1، ارزیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه(سال دوم و سوم آموزش متوسطه، رشتۀ ادبیات و علوم انسانی) با‌ ترسیم وضعیت موجود دو کتاب در قالب دو‌ مؤلفۀ "ساختار محتوا" و "تحقق اهداف پیش­‌بینی شده" است. پژوهش از نوع ارزشیابی است و با تلفیق الگوی "تحقق هدفها" و الگوی "مبتنی بر نظر خبرگان" انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل متخصصان تاریخ ادبیات، دبیران دو کتاب تاریخ ادبیات و نیز دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم رشتۀ علوم انسانی در سال تحصیلی 94- 1393 بوده است. نمونه­‌گیری پژوهش به روش خوشه‌­ای چندمرحله­‌ای انجام شده که مطابق آن 1454 نفر از 4 استان انتخاب شده‌­اند. ابزارهای پژوهش عبارت اند از: فرمهای مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات ایران و جهان، پرسشنامۀ دبیران و آزمونهای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. روایی محتوایی آزمون پیشرفت تحصیلی با استفاده از نظرات چند معلم متخصص و پایایی آن از طریق برآورد ضریب کودور ریچاردسون محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامه دبیران با استفاده از نظرات چند متخصص موضوعی به دست آمد و پایایی آن از طریق برآورد ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 0/89 تعیین شده است. یافته‌­های پژوهش نشان می­دهد ساختار دو کتاب تاریخ ادبیات سال دوم و سوم متوسطه بر اساس شیوه­‌های پذیرفته­‌شده نیست و دو بخش تاریخ ادبیات ایران و تاریخ ادبیات جهان به یک شیوه تألیف نشده است. اهداف برنامۀ درسی نیز تحقق پیدا نکرده­ است. %> http://qjoe.ir/article-1-708-fa.pdf %P 113-134 %& 113 %! %9 Research %L A-10-107-122 %+ %G eng %@ 1017-4133 %[ 2018