RT - Journal Article T1 - Teacher Enthusiasm: The Intermediary Factor between School Climate and Teachers’ Professional Attitudes JF - qjoe YR - 2017 JO - qjoe VO - 33 IS - 3 UR - http://qjoe.ir/article-1-585-fa.html SP - 131 EP - 148 K1 - teachers’ enthusiasm K1 - professional attitudes K1 - school climate AB - اشتیاق معلمان موضوعی است که امروزه با توجه به اهمیت روانشناسی مثبت، جایگاهی ویژه­ یافته است. این متغیر به مثابه یک متغیر فردی مطرح است که می­تواند میانجی رابطۀ میان متغیرهای گوناگون مانند جو مدرسه و نگرشهای شغلی معلمان باشد. پژوهش حاضر به بررسی میانجی­گری اشتیاق معلم در رابطه جو مدرسه و نگرشهای شغلی معلمان زن شاغل در مدارس دولتی دوره متوسطه دوم شهر اصفهان پرداخته است. نگرشهای شغلی معلم در پژوهش حاضر شامل تعهد معلم، رضایت شغلی معلم و احساس تعلق معلم بوده است. روش نمونه‌­گیری پژوهش خوشه‌­ای و حجم نمونه، 130 نفر بوده است. ابزار پژوهش حاضر عبارت اند از: پرسشنامه اشتیاق معلم، پرسشنامه جو مدرسه ادراک شده از سوی معلم، پرسشنامه رضایت شغلی معلم، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه و پرسشنامه تعهد معلم. پایایی ابزارها با روش انسجام درونی ابزار مورد تایید قرار گرفته و روایی ابزارها با روش اعتبار محتوا و تحلیل عاملی تاییدی، احراز شده است. داده­‌های گرد­آوری شده با استفاده از نرم­افزار SPSS وAMOS تحلیل شدند. نتایج آماری حاکی از لزوم استفاده از آزمون ML در روش درست­ نمایی مقاوم ساتورا بنتلر بود. نتایج تحلیل میانجی، اشتیاق معلم را به‌­صورت میانجی جزئی شناسایی کرده است. نتایج پژوهش، روابط مستقیم و غیرمستقیم جو مدرسه و نگرشهای شغلی را تایید کرده است. شاخصهای برازش، تناسب مناسب الگو را نمایش داده اند. نتایج پژوهش حاضر، اهمیت­ توجه به اشتیاق معلم را نشان می­دهد و آن را به منزلۀ عاملی روانشناختی برای ارتقای نگرشهای شغلی معلمان در مدرسه مطرح می­کند. LA eng UL http://qjoe.ir/article-1-585-fa.html M3 ER -