AU - Moraadalizaadeh, A. AU - Rafiepoor, A. TI - Ethnomathematics: An Ethnographic Study of Kermani Carpet Weavers PT - JOURNAL ARTICLE TA - qjoe JN - qjoe VO - 33 VI - 3 IP - 3 4099 - http://qjoe.ir/article-1-576-fa.html 4100 - http://qjoe.ir/article-1-576-fa.pdf SO - qjoe 3 AB  - تاریخ و تمدن ایران اسلامی، مفاخر علمی ایرانی، تقویمهای نجومی، آثار باستانی، ابزارآلات و صنایع دستی به جا مانده از پیشینیان همگی گواهی بر شایستگی و توانایی ایرانیان هم در عرصه علمی و هم در عرصه فرهنگی هستند؛ هرچند که در برهه‌ای از تاریخ جلوۀ واقعی خود را در جوامع غربی از دست داده اند اما هنوز می‌توان با افتخار آنها را جزء آثار تاریخی و باستانی ایرانی دانست. هدف از این مقاله، ارائه مفاهیم برنامه درسی در چارچوب ریاضیات قومی و معرفی کاربردهای ریاضیات با آثار به جا مانده از گذشتگان است. این امر می‌تواند بر جذابیت ریاضیات بیفزاید و همراه با آن سبب ایجاد علاقه در دانش‌آموزان شود به گونه‌ای که هم دانش‌آموزان را با مفاهیم حوزه ریاضی که بیشتر ریاضیات محض است آشنا ‌کند و هم کاربردهای ریاضیات و بعد عملی کاربرد ریاضی را گسترش ‌دهد. بنابراین پژوهشگر براساس چارچوب نظری ریاضیات قومی و با بهره­‌گیری از قوم‌نگاری، داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده است. نتایج حاصله، نشان می‌دهد که هر چند گذشتگان ما تحصیلات آکادمیک و رسمی نداشتند اما کاربرد ریاضی در فعالیتهای روزانه آنها قابل توجه و در نوع خود بی‌نظیر بوده است. از همین رو، آموزش و حتی معرفی این فعالیتها، علاوه بر ایجاد علاقه و انگیزش در دانش‌آموزان، می‌تواند بر فرآیند یاددهی-یادگیری آنها تاثیری بسزا داشته باشد و تربیت شهروندی و ارزش بخشیدن به هویت ملی را توسعه ببخشد. همچنین ریاضیات قومی با ایجاد زیر ساختهای ریاضی در مدرسه می‌تواند به ارتقای سطح ریاضیات ما در جهان بینجامد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - qjoe PG - 35 PT - Research YR - 2017