%0 Journal Article %A Samiee Zafarghandi, Ph.D., M. %A Iravaanimanesh, M. %T The Effect of Using Supportive Teaching Strategies on Student Learning and Remembering %J Quarterly Journal Of Education %V 33 %N 2 %U http://qjoe.ir/article-1-455-fa.html %R %D 2017 %K learning, remembering, math, supportive teaching strategies, students, %X یادگیری برخی از مفاهیم درسی به ویژه در دروس ریاضی همواره با چالش روبه­رو بوده است. بهره ­گیری معلمان از راهبردهای مناسب در تدریساین دروس تاحدود زیادی می­تواند به یادگیری دانش آموزان کمک کند.پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیربهره ­گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان انجام شده است. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه است. در تدریس گروه آزمایش از راهبردهای داربست زنی آموزشی استفاده شده و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیده است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393بوده و حجم نمونه 36 نفر از دانش‌آموزاندوکلاسبوده که به روش نمونه‌گیریتصادفی ساده انتخاب شده اند. یک کلاس به‌عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به‌عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده است.برایگردآوری داده­ها از آزمون یادگیری و یادداری در مورد محتوای تدریس در ریاضی بهره­‌گیری شده است. ‌روایی آزمون یادگیری راپنجتن از معلمان مجرب و دو تن از اساتید متخصص بررسیکرده اند، سپس اصلاحات محتوایی در آن انجام شده و مورد تائید قرار گرفته است. برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب83% به دست آمده که نشان‌دهنده همسانی درونی مناسب برای آزمون است. برایتجزیه‌وتحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفادهشده است.نتایجپژوهش نشان داد به‌کارگیری راهبردهای داربست زنی آموزشی در تدریس درس ریاضی در مقایسه با شیوه مرسوم سبب افزایش یادگیری ویادداری دانش‌آموزان می‌شود. %> http://qjoe.ir/article-1-455-fa.pdf %P 117-132 %& 117 %! %9 Research %L A-10-107-101 %+ %G eng %@ 1017-4133 %[ 2017