فصلنامه تعلیم و تربیت- اهداف و زمینه‌ها
اهداف و زمینه ها

حذف تصاویر و رنگ‌ها

هدف نشریه

هدف از انتشار فصلنامه تعلیم و تربیت اشاعه اندیشه‌ها و دیدگاهها، روشهای نو و یافته‌های پژوهشی در عرصه تعلیم و تربیت و در زمینه‌های وابسته است  تا از یک سو به‌ پویایی علمی جامعه علمی دامن زده و از سوی دیگر در ارتقای کیفیت تصمیم گیری توسط سیاست‌گذاران، مدیران عالی و میانی و کارشناسان در سایه بهره­ برداری موثرتر از دانش تعلیم و تربیت ایفای نقش نماید. 

خط مشی هیأت تحریریه

  • فصلنامه تعلیم و تربیت از دریافت مقالاتی که با استفاده از روشهای معتبر (اعم از کمی، کیفی، آمیخته و ...) به مسائل آموزش و پرورش به شکل ژرف و ریشه ای پرداخته اند استقبال می­کند.
  • جهت گیری اصلی مقالات فصلنامه تعلیم و تربیت پاسخگوئی به نیازهای کلان سیاستگذاری، برنامه­‌ریزی و اجرا در جهت حل مشکلات و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش می­باشد. 
  • پذیرش مقالات برگرفته از پایان نامه­‌های کارشناسی ارشد منوط به آن است که استاد راهنمای رساله در تدوین آن همکاری فعال داشته باشد.
  • فصلنامه تعلیم و تربیت از پذیرش مقالات مرتبط با حوزه تخصصی سایر نشریات علمی- پژوهشی که توسط آموزش و پرورش منتشر می­شوند معذور است.

محورهای مقالات:

موضوع مقالات باید در زمینه‌های زیر و ناظر به جنبه‌های نظری و کاربردی باشد:
  • — مبانی نظری تعلیم و تربیت (مانند فلسفی، دینی، جامعه­‌شناسی، روان شناسی، تاریخی و اقتصادی)
  • — ساختار دوره­ها و رشته­های تحصیلی در آموزش و پرورش
  • — جایگاه آموزش گروههای خاص (مانند عشایر، روستائی، حاشیه شهرهای بزرگ، کودکان مهاجران، تیزهوشان) و انواع آموزش (فنی حرفه ای، بزرگسالان، مجازی و از راه دور) در نظام آموزش و پرورش
  • — برنامه درسی و تکنولوژی آموزشی، تحولات فرآیندی، روشی و پداگوژیک
  • — برنامه­ریزی راهبردی، برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی توسعه آموزش و پرورش
  • — جذب، تربیت، بازآموزی، نگهداشت و ارزشیابی معلم و سایر کارکنان آموزش و پرورش
  • — معرفی، نقد و ارزیابی نوآوریهای آموزشی در ایران و جهان
  • — نقش و تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش
  • — اقتصاد و مالیه آموزش و پرورش
  • — ساماندهی پژوهش در آموزش و پرورش و کاربست نتایج پژوهش
  • — ساماندهی امور، طراحی، اجرا، نگهداری و تعمیر فضاها و تجهیزات آموزشی
  • — رهبری و مدیریت، ساختار اداری و تشکیلات، قوانین و روابط حاکم بر آنها در سطوح مختلف آموزش و پرورش
  • — شایستگیهای اساسی یادگیری در عصر جدید مانند: کارآفرینی، خلاقیت، مهارتهای زندگی، حل مسئله و مهارتهای شهروندی
  • — روان شناسی تربیتی و مشاوره و راهنمائی تحصیلی، شغلی و سازشی 
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه تعلیم و تربیت:
http://qjoe.ir/find-1.42.14.fa.html
برگشت به اصل مطلب