:: دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 135-154 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسط انگیزش، نگرش و هنجارهای ذهنی در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش دبیران دورۀ دوم متوسطه
طیبه خونیکی درمیان، دکتر رضوان حسین قلی زاده ، دکتر حسین کارشکی
چکیده:   (422 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معلمان با نقش واسط نگرش، انگیزش و هنجارهای ذهنی است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش همبستگی از نوع رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. جامعه آماری مطالعه را همۀ دبیران دوره دوم متوسطه شهر بیرجند تشکیل  داده اند که عدۀ آنان مشتمل بر 570 نفر است. از این عده، 150 نفر مرد و 207 نفر زن به روش نمونه‌گیری سهمیه­‌ای به‌­منزلۀ حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌­های موردنیاز از پرسشنامه اشتراک دانش محقق­‌ساخته و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی کاستا و مک‌­کری (1992) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری حاکی از معناداری ضرایب مسیر ویژگیهای شخصیتی به نگرش، نگرش به انگیزش، انگیزش به رفتار، ویژگیهای شخصیتی به هنجار ذهنی، هنجار ذهنی به انگیزش و انگیزه اشتراک دانش به رفتار است. بنابراین، در تأیید فرضیه اصلی پژوهش، نقش متغیرهای میانجی نگرش، هنجارهای ذهنی و انگیزش در رابطۀ میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معنادار است. در توصیف نتایج به دست آمده، عامل انگیزش درونی برجسته به نظر می­رسد. دبیران موردمطالعه، اشتراک دانش را ارزشی مهم تلقی کرده و براین باورند که اشتراک دانش موجب تسهیل یادگیری در آنان می­شود و با تشریک دانش خود می­توانند از ایده­‌های همکاران بهره‌مند شده و از این طریق ایده­ های خود را توسعه دهند. علاوه براین، نتایج حاکی از عدم تفاوت معنادار میان دبیران زن و مرد از نظر رفتار اشتراک دانش است.


 
واژه‌های کلیدی: اشتراک دانش، انگیزش، نگرش، هنجارهای ذهنی، ویژگیهای شخصیتی
متن کامل [PDF 638 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰


XML   English Abstract   Print



دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها