هدف از انجام مطالعۀ حاضر مقایسۀ تأثیر روش آموزشی یادگیری مبتنی بر مسئله و روش سخنرانی بر هیجانات تحصیلی از طریق متغیرهای میانجی کنترل ادراکی و ارزش ذهنی بوده است. از این رو روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه نامعادل بهکار گرفته شده است. از جامعۀ آماری دانشگاه فرهنگیان یزد، پردیس پسران، با روش نمونهگیری در دسترس، چهار کلاس علوم تربیتی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که از این میان دو کلاس، به حجم 58 نفر، به شکل تصادفی در گروه آزمایشی و دو کلاس دیگر، به حجم 60 نفر، در گروه گواه قرار گرفتند. در گروه آزمایشی از روش یادگیری مبتنی بر مسئله و در گروه گواه از روش سخنرانی در مدت 16 جلسه آموزشی استفاده شد. دادهها با پرسشنامه هیجانات پیشرفت (پکران و همکاران، 2002)، مقیاس کنترل تحصیلی ادراکشده پری (پری و همکاران، 2001) و مقیاس ارزشگذاری درونی (پینتریچ و دیگروت، 1990) گردآوری و با روش الگویابی معادلات ساختاری، رویکرد حداقل مجذورات جزیی تحلیل شدند. همسو با فرضیههای پژوهش، نتایج توانایی بیشتر روش یادگیری مبتنی بر مسئله، نسبت به روش سخنرانی، در تأثیر بر متغیرهای کنترل ادراکی و ارزش ذهنی را نشان داد. همچنین نقش میانجی این سازههای شناختی در تأثیر روش یادگیری مبتنی بر مسئله بر هیجانات تحصیلی تایید شد. این نتایج استفاده از روش یادگیری مبتنی بر مسئله را به مثابه یک روش آموزشی کارآمد، در آموزش دانشجومعلمان پیشنهاد میکند.
Badri Gargari, Ph.D. R, Vaahedi, Ph.D. S, Adib, Ph.D. Y, Shafi’ee Soorak S. Problem-Based and Lecture-Based Methods Compared: The Mediating Role of Perceptual Control and Value Cognition. QJOE 2018; 33 (4) :49-68 URL: http://qjoe.ir/article-1-705-fa.html
بدری گرگری رحیم، واحدی شهرام، ادیب یوسف، شفیعی سورک سینا. مقایسه تأثیر روش یادگیری مبتنی بر مسئله و روش سخنرانی بر هیجانات تحصیلی: نقش واسطه ای کنترل ادراکی و ارزش ذهنی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (4) :49-68