:: دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 48-31 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع و شیوه های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری
حیدر تورانی ، سعید عارف نژاد
چکیده:   (5455 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر، تعیین موانع و شیوه­‌های جذب کودکان 6 تا 12 ساله بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری است. این مطالعه تحقیقی آمیخته است که بخش کمّی آن به روش توصیفی و بخش کیفی آن به روش پدیدارشناسی انجام شده است.  جامعه آماری بخش کمّی، معلمان و مدیران مدارس روستایی و عشایری استانهای آذربایجان‌­شرقی و آذربایجان­‌غربی به تعداد 17673 نفر است. جامعه آماری بخش کیفی، کودکان بازمانده از تحصیل، والدین آنان و مسئولان منطقه ای و استانی مطلع از موضوع هستند. نمونه آماری بخش کمّی 376 نفر می­‌باشد که با فرمول مورگان تعیین شده است. نمونه‌­­گیری بخش کمّی به روش طبقه­‌ای انجام شده و نمونه­‌گیری بخش کیفی به صورت هدفمند و تا زمان اشباع اطلاعات ادامه یافته است. گرد­آوری داده­‌های بخش کمّی با دو پرسشنامه محقق ساخته و گردآوری اطلاعات بخش کیفی با به‌­کارگیری فرم مصاحبه  نیمه ­ساختاریافته انجام شده است. روایی پرسشنامه‌­ها از سوی استاد ناظر تأیید شد و پایایی پرسشنامه­‌های بخش کمّی با روش آزمون دوباره برای هریک از مؤلفه­‌ها بالای 0/70 به دست آمده است. نتایج بخش کمّی نشان داد که موانع فرهنگی از سه عامل، موانع فردی از یک عامل، موانع جغرافیایی از دو عامل، موانع اقتصادی از دو عامل، موانع سازمانی از دو عامل و شیوه­‌های جذب از شش عامل تشکیل شده است. از نتایج بخش کیفی تحقیق، هشت مضمون اصلی به منزلۀ موانع و شش مضمون اصلی به عنوان شیوه­‌ها و راهکارهای جذب کودکان بازمانده از تحصیل به دست آمده است.

 
واژه‌های کلیدی: کودکان بازمانده از تحصیل، موانع فرهنگی، موانع فردی، موانع اقتصادی، موانع جغرافیایی، موانع سازمانی، شیوه‌های جذب
متن کامل [PDF 496 kb]   (11646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/10/11 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/10/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها