:: دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 33 شماره 3 صفحات 111-130 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تناقض یا تطابق میان اهداف و قوانین نظام آموزش و پرورش در دوره آموزش متوسطه
فردین محمدی، دکتر محسن نوغانی دخت بهمنی ، دکتر مهدی کرمانی، دکتر کمال خالق پناه
چکیده:   (698 مشاهده)
بررسی تناقض یا تطابق میان اهداف و قوانین نظام آموزش و پرورش در دوره آموزش متوسطه

فردین محمدی*
دکتر محسن نوغانی دخت بهمنی**
دکتر مهدی کرمانی***
دکتر کمال خالق­‌پناه****

چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی این موضوع است که آیا میان محتوای قوانین و اهداف میدان آموزش (زیر میدان مدرسه) مطابقت وجود دارد یا تناقض. چارچوب مفهومی پژوهش براساس نظریات بوردیو و مرتن تدوین شده است. برای گردآوری و تحلیل داده­‌ها روش تحلیل اسنادی و تکنیک تحلیل موضوعی به کار رفته است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل اسناد آموزشی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش بوده است. با بهره‌­گیری از روش نمونه‌­گیری هدفمند از میان آنها، آیین­‌نامه­‌های آموزشی، اجرایی و اهداف میدان مدرسه در دوره متوسطه به عنوان نمونه انتخاب شده­اند. اسناد مورد نظر در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا اهداف و قوانین میدان هر کدام به طور مجزا کدگذاری شدند، سپس با تعیین مقوله­­‌های اهداف و قوانین میدان آموزش، تطابق یا تناقض آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از اسناد مورد مطالعه بیانگر آن است که میان اهداف و قوانین میدان آموزش در زمینه­‌های گوناگون تناقض وجود دارد، به طوری که میان مقوله­‌های افزایش سطح اخلاقیات و افزایش سطح دانش در اهداف میدان آموزش با مقوله­‌های حذف پیش­‌نیازهای پایه­‌های بالاتر، کاهش سطح معیار نمره قبولی در آیین­‌نامه آموزشی و نبود ابزار کنترل مناسب در آیین­نامه­‌های اجرایی تناقض وجود دارد و این تناقض سبب بروز مشکلات آموزشی شده است. بنابراین تناقض میان اهداف و قوانین آموزشی، میدان آموزش مدارس را در دستیابی به اهداف مورد نظر با چالش مواجه ساخته است.

کلید واژگان: میدان آموزش، قوانین میدان، اهداف میدان، تناقض آموزشی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت:  95/11/1               تاریخ پذیرش: 96/5/31
*دانشجوی دکتری جامعه‌­شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران               fardin.mohammadi@mail.um.ac.ir
**دانشیار گروه جامعه‌­شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)                                            Noghani@um.ac.ir
***استادیار گروه جامعه‌­شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران M-Kermani@ um.ac.ir
****استادیار گروه جامعه­‌شناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران K.khaleghpanah@uok.ac.ir
واژه‌های کلیدی: میدان آموزش، قوانین میدان، اهداف میدان، تناقض آموزشی
متن کامل [PDF 527 kb]   (230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴


XML   English Abstract   Print



دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها