:: دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) ::
جلد 33 شماره 3 صفحات 54-35 برگشت به فهرست نسخه ها
ریاضیات قومی: مطالعۀ قوم‌نگاری فرشبافان کرمانی
افسانه مرادعلی‌زاده ، ابوالفضل رفیع‌پور
چکیده:   (4042 مشاهده)

تاریخ و تمدن ایران اسلامی، مفاخر علمی ایرانی، تقویمهای نجومی، آثار باستانی، ابزارآلات و صنایع دستی به جا مانده از پیشینیان همگی گواهی بر شایستگی و توانایی ایرانیان هم در عرصه علمی و هم در عرصه فرهنگی هستند؛ هرچند که در برهه‌ای از تاریخ جلوۀ واقعی خود را در جوامع غربی از دست داده اند اما هنوز می‌توان با افتخار آنها را جزء آثار تاریخی و باستانی ایرانی دانست. هدف از این مقاله، ارائه مفاهیم برنامه درسی در چارچوب ریاضیات قومی و معرفی کاربردهای ریاضیات با آثار به جا مانده از گذشتگان است. این امر می‌تواند بر جذابیت ریاضیات بیفزاید و همراه با آن سبب ایجاد علاقه در دانش‌آموزان شود به گونه‌ای که هم دانش‌آموزان را با مفاهیم حوزه ریاضی که بیشتر ریاضیات محض است آشنا ‌کند و هم کاربردهای ریاضیات و بعد عملی کاربرد ریاضی را گسترش ‌دهد. بنابراین پژوهشگر براساس چارچوب نظری ریاضیات قومی و با بهره­‌گیری از قوم‌نگاری، داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده است. نتایج حاصله، نشان می‌دهد که هر چند گذشتگان ما تحصیلات آکادمیک و رسمی نداشتند اما کاربرد ریاضی در فعالیتهای روزانه آنها قابل توجه و در نوع خود بی‌نظیر بوده است. از همین رو، آموزش و حتی معرفی این فعالیتها، علاوه بر ایجاد علاقه و انگیزش در دانش‌آموزان، می‌تواند بر فرآیند یاددهی-یادگیری آنها تاثیری بسزا داشته باشد و تربیت شهروندی و ارزش بخشیدن به هویت ملی را توسعه ببخشد. همچنین ریاضیات قومی با ایجاد زیر ساختهای ریاضی در مدرسه می‌تواند به ارتقای سطح ریاضیات ما در جهان بینجامد.
 
 
واژه‌های کلیدی: فرهنگ، ریاضیات، ریاضیات قومی، فرش‌بافان، برنامه درسی‌
متن کامل [PDF 613 kb]   (1979 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/3/18 | پذیرش: 1395/10/22 | انتشار: 1396/8/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 3 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها