هدف پژوهش حاضر اولویتبندی کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تئوری زمینهای بود که از روشهای تحلیل اسناد علمی و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری نخست شامل اسناد علمی مکتوب بود که نمونهای 47 تایی از میان اسناد سالهای 2002 تا 2021 با روش واش و وارد انتخاب شدند و جامعه دوم شامل متخصصان و مجریان حوزۀ آموزش بود که از میان آنان 20 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای اسناد مکتوب با روشهای آماری کمی و کیفی و مصاحبهها با روش کدگذاری به کمک نرمافزار مکسکیودا 18 تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که مهمترین کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی به ترتیب حافظۀ فعال، برنامهریزی و تعیین هدف، سازماندهی و خودتنظیمی است. نتایج این پژوهش ادبیات گذشته را در زمینه کارکردهای اجرایی در حوزه تحصیلی گسترش میدهد و عوامل استخراج شده در حوزۀ کارکردهای اجرایی اولویتدار جزء مؤلفههای اصولی در عملکرد تحصیلی است که میتواند تلویحات کاربردی برای مجریان حوزۀ آموزش داشته باشد.