:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 158-141 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی کارکردهای اجرایی مؤثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان
علی اسدی قلعه نی ، حسین کارشکی ، سید امیر امین یزدی ، مریم بردبار
چکیده:   (851 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر اولویت‌­بندی کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی دانش­‌آموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش، کیفی از نوع تئوری زمینه‌­ای بود که از روشهای ­تحلیل اسناد علمی و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری نخست شامل اسناد علمی مکتوب بود که نمونه­‌ای 47 تایی از میان اسناد سالهای 2002 تا 2021  با روش واش و وارد انتخاب شدند و جامعه دوم شامل متخصصان و مجریان حوزۀ آموزش بود که از میان آنان 20 نفر با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌های اسناد مکتوب با روشهای آماری کمی و کیفی و  مصاحبه­‌ها با روش کدگذاری به کمک نرم­‌افزار مکس‌­کیودا 18 تحلیل شدند. یافته‌­ها نشان دادند که مهم‌­ترین کارکردهای اجرایی در عملکرد تحصیلی به ترتیب حافظۀ فعال، برنامه‌­ریزی و تعیین هدف، سازمان­دهی و خودتنظیمی است. نتایج این پژوهش ادبیات گذشته را در زمینه کارکردهای اجرایی در حوزه تحصیلی گسترش می‌دهد و عوامل استخراج شده در حوزۀ کارکردهای اجرایی اولویت‌­دار جزء مؤلفه­‌های اصولی در عملکرد تحصیلی است که می­‌تواند تلویحات کاربردی برای مجریان حوزۀ آموزش داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، مهم ترین کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 520 kb]   (631 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/29 | پذیرش: 1401/11/3 | انتشار: 1404/4/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها