:: دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 37 شماره 2 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
علم شناسی و آموزش  علوم: چارچوبی نظری در به کارگیری تاریخ و فلسفه علم در آموزش علوم تجربی
سید هدایت سجادی
چکیده:   (2492 مشاهده)
هدف از این مقاله ارائه چارچوبی نظری در به­‌کارگیری تاریخ و فلسفه­‌علم در آموزش­‌علوم از سه منظر دانش، مهارت و نگرش است که با توجه به اهداف استاندارد آموزش‌­علوم می‌­تواند زمینۀ لازم را برای درک و شناخت بهتر این اهداف و تحقق بخشیدن به آنها فراهم کند. حاصل این پژوهش صورتبندی برخی اصول راهنمای ایجابی و سلبی دربه‌­کارگیری علم‌­شناسی در آموزش‌­علوم  است که چارچوب نظری موردنظر را فراهم می‌کنند. همچنین نشان می‌دهد که از منظر دانشی، تاریخ و فلسفه علم می­‌تواند شناختی دقیق‌­تر از چیستی علم، روش و فرایندهای علمی برای فراگیرندگان فراهم کند. از منظر مهارتی، مبتنی بر دانش صحیح درباره علم و روشهای آن، مهارت علم‌­ورزی و دانشمند­گونه عمل کردن دربرابر مسائل و چالشهای متفاوت را می‌­تواند فراهم کند. ازمنظر نگرشی، تاریخ و فلسفه­‌علم می­‌تواند نگرشی دقیق­‌تر در زمینۀ علم و جهان­‌بینی ناشی از آن، حدود و ثغور علم و نیز معضلات و مسائل آن فراهم کند. اساساً شناخت و درک درست چیستی علم و پرورش مهارتهای فرایندی و علم‌­ورزی، خود از اهداف مهم آموزش‌­علوم است که مستلزم به­‌کارگیری علم‌­شناسی است. در نهایت، با توجه به انفکاک­‌ناپذیری علم­‌شناسی از آموزش­‌علوم و امکان شکل‌­گیری دیدگاهی غیردقیق و نامنسجم دربارۀ علم و ایجاد کج‌فهمی درباره آن، آموزش علم­‌شناسی در مقاطع متوسطه و دانشگاهی، به‌­ویژه آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت معلمان دروس علوم­‌تجربی ضروری می‌­نماید.
واژه‌های کلیدی: علم شناسی، تاریخ و فلسفه علم، آموزش علوم، ماهیت علم، برنامه درسی، چارچوب نظری
متن کامل [PDF 456 kb]   (1231 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/25 | پذیرش: 1399/9/8 | انتشار: 1400/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها