:: دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 36 شماره 3 صفحات 164-139 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه دهم بر‌اساس میزان استفاده از مسائل زمینه‌مدار با تأکید بر مدل‌سازی
نرگس یافتیان ، ساناز احمدی
چکیده:   (2347 مشاهده)
با توجه به اینکه در سند برنامه درسی ملی بر نقش مدل‌سازی در برنامه درسی ریاضی تأکید شده است، میزان استفاده از مسائل زمینه‌مدار و توجه به رویکرد مدل‌سازی در تألیف کتابهای درسی جدید، از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه دهم شاخه نظری است. تحلیل محتوا بر اساس میزان استفاده از انواع مسائل زمینه‌مدار، به‌ویژه مسائل مدل‌سازی انجام شده است. جامعه آماری، کتاب درسی ریاضی پایه دهم رشته‌های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک و نمونه برابر جامعه آماری انتخاب شده است. به‌منظور اعتباریابی و روایی تحلیل‌ از نظرات اساتید آموزش ریاضی و دبیران مجرب بهره­‌گیری شده است. برای بررسی سؤالات کتاب چارچوبی در حوزه انواع مسائل زمینه‌مدار مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از این چارچوب، سؤالهای کتاب، در پنچ مقوله «بدون زمینه»، «زمینه‌مدار غیر‌معقول»، «با زمینه جداشدنی»، «کاربرد استاندارد» و «مدل‌سازی» طبقه‌بندی شده اند. طبق نتایج، 26 درصد از سؤالات زمینه‌مدارند و  در میان آنها تعداد مسائل کاربرد استاندارد، بیش از مسأله­‌هایی با زمینه جداشدنی اند و در کمتر از یک درصد از سؤالات به مقوله مدل‌سازی پرداخته‌ شده است. همچنین نتایج این مطالعه نشان داده که تقریباً نیمی از مثالهای حل شده کتاب، زمینه‌مدار بوده و هیچ مسأله غیرمعقولی یافت نشده است. استفاده از نتایج چنین تحقیقاتی، اگر بتواند برنامه درسی و در پی آن محتوای کتابهای درسی را متأثر سازد، انگیزه و علاقه دانش‌آموزان را افزایش خواهد داد.
 
واژه‌های کلیدی: کتاب ریاضی پایه دهم علوم تجربی و ریاضی فیزیک، تحلیل محتوا، مسائل زمینه‌مدار، مدل‌سازی
متن کامل [PDF 696 kb]   (1875 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/6 | پذیرش: 1396/11/2 | انتشار: 1399/8/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها