:: دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 38 شماره 1 صفحات 168-151 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیرآموزش مهارتهای زندگی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر
نسرین ترابی صائین ، شعله لیوارجانی ، معصومه آزموده ، اکبر رضایی
چکیده:   (3543 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن­‌آگاهی بر هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر بوده است. روش پژوهش نیمه‌تجربی (پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 60 نفر از دانش‌آموزان پایه نهم دبیرستانهای دخترانه ناحیه 3 تهران (روشنگران، بامداد پارسی، نرجس) در سال تحصیلی 99-1398 که دارای نمرات پایین‌­تر در مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1997) بودند به‌­روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 20 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش مهارتهای زندگی (10 جلسه: هر هفته یک جلسه یک‌­ونیم تا دو ساعته) و برای گروه دوم آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­‌آگاهی (8 جلسه: هر هفته یک جلسه دو ساعته) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. همه آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1997) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل‌ کوواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر هوش هیجانی و مؤلفه‌­های آن در گروه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به گروه آموزش مهارتهای زندگی و در گروه آموزش مهارتهای زندگی نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون به­‌طور معنا‌داری افزایش یافته است. در کل می‌توان نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن­‌آگاهی در افزایش هوش هیجانی دانش آموزان دختر مؤثرتر از آموزش مهارتهای زندگی است.
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان، کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، مهارتهای زندگی، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 494 kb]   (1296 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/1 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1401/3/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها