[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 36، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 36 شماره 1 صفحات 62-41 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی راهبردهای آموزش کارآفرینان جوان: یک مطالعه کیفی
فرحناز مینایی‌پور، حمید رحیمیان، مرتضی طاهری، عباس عباس‌پور
چکیده:   (1671 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای آموزش کارآفرینان جوان در دوره دبیرستان بوده و برای انجام آن از روش پژوهش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر صاحب‌­نظران حوزه آموزش کارآفرینی بودند. نمونه‌­گیری به روش نمونه­‌گیری در دسترس و روش نمونه‌­گیری گلوله برفی انجام شده است. به همین منظور 22 نفر مورد مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها، از سیستم کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. یافته‌ها نشان دادند که برای آموزش کارآفرینان جوان در دوره دبیرستان باید به دو راهبرد درون‌-سازمانی آموزش کارآفرینی و راهبرد برون-سازمانی آموزش کارآفرینی توجه شود. راهبرد درون-‌سازمانی آموزش کارآفرینی شامل تدوین برنامه­‌درسی پرورش-‌محور و پیوسته، مدیریت استعداد دانش‌آموزان و توانمندسازی کادر مدرسه با تمرکز بر معلم است. راهبرد برون-‌سازمانی آموزش کارآفرینی شامل فرهنگ‌سازی، خلق محیط نهادی حمایت‌گر و نیازسنجی ملی و فراملی است. به طور خلاصه، آموزش کارآفرینی یک اکوسیستم است و در هنگام تدوین راهبردهای آموزش کارآفرینی به دانش آموزان باید هم به محیط درون نظام آموزشی و هم محیط بیرون نظام آموزشی توجه کرد. با توجه به یافته­‌ها، به منظور ارتقای آموزش کارآفرینی پیشنهاد می­‌شود که آموزش کارآفرینی در همه سطوح مستقر شود، از روشهای تدریس فعال استفاده شود، در کنار مشاوره‌های تحصیلی مشاوره کارآفرینی هم انجام شود، از معلمان شایسته کارآفرینی بهره گرفته شود، دولت از دانش آموزان کارآفرین حمایت کند و آموزش کارآفرینی عمدتاً متمرکز بر دانش آموزانی باشد که روحیه کارآفرینی دارند.
 
واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، آموزش کارآفرینان جوان، راهبرد‌های آموزش کارآفرینی
متن کامل [PDF 520 kb]   (688 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/7 | پذیرش: 1398/3/13 | انتشار: 1399/3/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Minaa’eepoor F, Rahimiyaan, Ph. D. H, Taaheri, Ph.D. M, Abbaaspoor, Ph. D. A. Identification of Teaching Strategies for Young Entrepreneurs: A Qualitative Study. QJOE. 2020; 36 (1) :41-62
URL: http://qjoe.ir/article-1-2248-fa.html

مینایی‌پور فرحناز، رحیمیان حمید، طاهری مرتضی، عباس‌پور عباس. شناسایی راهبردهای آموزش کارآفرینان جوان: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (1) :62-41

URL: http://qjoe.ir/article-1-2248-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 36، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410