:: دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 54-31 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی «مؤلفه‌های اجرای برنامه‌درسی ملی»
مجید رعنایی ، محمود مهرمحمدی ، علی دلاور ، علی‌اکبر خسروی‌بابادی
چکیده:   (1727 مشاهده)
برنامه ‌درسی ملی یکی از زیرنظامهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که نقشه کلان برنامه­‌درسی و چارچوب نظام برنامه‌­ریزی درسی کشور را تعیین می کند. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های اجرای این برنامه و تعیین اعتبار و وزن آنها بود، بنابراین از روش پژوهش ترکیبی اکتشافی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل محتوای برنامه‌ درسی ملی، کتابها، مقالات، پژوهشها و مطالعات مرتبط با بنیانهای نظری اجرا، متخصصان برنامه درسی و همۀ صاحب‌­نظران و دست‌اندرکاران اجرای برنامه ‌درسی ملی بود که 1- برای شناسایی مؤلفه‌های اجرا، کل محتوای برنامه ‌درسی ملی، 2- برای اعتباربخشی مؤلفه‌های اجرا، حداکثر منابع مرتبط و 6 نفر از متخصصان و 3- به‌­منظور وزن‌دهی 17 نفر از صاحب­نظران و دست‌اندرکاران اجرایی به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از نمون­‌برگ، فرم مصاحبه و پرسشنامه‌ استفاده شده است. داده‌های کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوای کیفی و با نرم‌افزار مکس‌کیو‌دی‌ای و داده‌های کمی از طریق آنتروپی شانون تحلیل شده اند. براساس یافته‌های این پژوهش، مؤلفه‌های اجرای برنامه ‌درسی ملی شناسایی، اعتباربخشی و در نهایت وزن آنها معین شده است. این مؤلفه‌ها عبارت­‌اند از: طراحی، تدوین و تصویب اسناد واسطه‌ای، تدوین برنامه‌های درسی، طراحی و تولید مواد و رسانه‌های یادگیری، اجرای زمان آموزش، اجرای ساختار، اشاعه و پذیرش، تأمین، نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی برای طراحی و تدوین برنامه‌­درسی، توانمندسازی نیروی انسانی بخشهای گوناگون اجرا، اجرای سازوکارهای تشویق مجریان، پشتیبانی، توجه به شرایط و عوامل مؤثر بر اجرا، اجرای برنامه‌های درسی، مستندسازی اجرا و پایش و نظارت.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، برنامه‌درسی ملی، اجرا
متن کامل [PDF 503 kb]   (1869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/10 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1400/12/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها