:: دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 35 شماره 3 صفحات 79-100 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دورۀ متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش
مریم رئوف ملایری، دکتر سعید بهشتی، دکتر حسین اسکندری، دکتر عباس عباس پور
چکیده:   (773 مشاهده)
پژوهش حاضر  مطالعه‌ای کیفی به روش تحلیل محتوای کوربین از نوع توصیفی کاربردی است که به ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دوره متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش می‌پردازد. جامعه هدف افراد متخصص و مطلع در حوزه‌های روانشناسی، علوم تربیتی، مطالعات اسلامی و مشاور تربیت اسلامی در مدارس دخترانه متوسطه تهران بود. ۱۸ متخصص در زمینۀ  موضوع موردمطالعه به‌صورت هدفمند انتخاب‌شدند و مورد  مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند  قرار  گرفتند و نمونه‌گیری تا  اشباع  داده‌ها ادامه  یافت. مصاحبه‌ها پس از ضبط، بازنویسی و با نرم‌افزار MAXQDA کدبندی و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی یافته‌ها از شاخص گوبا  و  لینکلن استفاده  شده است. از یافته‌های  حاصل از تحلیل محتوای کیفی پنج طبقه  اصلی شامل  حیطه بینش و تربیت  دینی، حیطه هویت و کرامت انسانی، حیطه سلامت جسمی- روانی، حیطۀ توانمندیها و مهارتها و حیطه اخلاق و عمل و 22 زیرطبقه در موضوع موردپژوهش به دست آمد. بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده در زمینه تربیت‌یافته مطلوب و مقایسه آن با محتوای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مشخص شد که میان مؤلفه‌­های تبیین شده در این نوشتار و سند تحول بنیادین، مفاهیم مشترکی وجود دارد. نتایج این بررسی می‌تواند گامی اجرایی در تحقق بخشیدن به گزاره‌های ارزشی و اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش باشد.
واژه‌های کلیدی: الگوی شایستگیهای مورد انتظار، مدارس متوسطه دختران، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش
متن کامل [PDF 659 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/15 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/9/29


XML   English Abstract   Print



دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها