[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 30، شماره 3 - ( 8-1393 ) ::
جلد 30 شماره 3 صفحات 120-93 برگشت به فهرست نسخه ها
تعامل معلم- دانش­آموز در کلاس درس مدارس موفق و ناموفق: مطالعه موردی از مدارس ابتدایی شرکت­کننده در آزمون پرلز 2006 و تیمز 2007
سمانه اقدسی ، علیرضا کیامنش ، منصوره مهدوی­هزاوه ، مریم صفرخانی
چکیده:   (4768 مشاهده)

در این مقاله تعامل معلم-دانش­آموز در شرایط طبیعی کلاس درس از دو بعد کنشهای روان­شناسانه و اخلاقی با تأکید بر رویکرد کیفی مورد توجه قرار گرفته است. چهار مدرسه موفق و یک مدرسه ناموفق در آزمون تیمز 2007 و پرلز 2006 (با توجه به عملکرد دانش­آموزان مدرسه در آزمونهای ذکر شده) در این پژوهش بررسی شده­اند. داده­های مطالعه با بررسی اسناد (شامل دست نوشته­های معلمان درباره دانش­آموزان و پرونده­های تحصیلی دانش­آموزان) و مشاهده در شرایط طبیعی کلاس و مدرسه، گردآوری و با توجه به رویکرد تقلیل اطلاعات شامل کدگذاری توصیفی، کدگذاری استنباطی الگویی تحلیل و تفسیر شده است. یافته­ها نشان می­دهند که فضای گرم و صمیمی توأم با احترام، توجه معلم به دانش­آموزان و حمایت از آنان در کلاسهای موفق و ارتباط خشک و توأم با عدم احترام به فردیت دانش­آموزان در کلاس ناموفق، از مهم­ترین ویژگیهای کلاسهای مورد مطالعه هستند. همچنین، معلمان معمولاً برای برقراری نظم در کلاسهای مدارس دچار مشکل هستند. مهم­ترین گفتمان معلمان و دانش­آموزان در کلاسهای موفق پس از برقراری نظم، ارائه بازخوردهای کلامی، غیرکلامی، اصلاحی و تشویقی به پاسخهای دانش­آموزان از سوی معلم و همکلاسیهاست. معلمان هر دو گروه در کنشهای روانشناسانه و اخلاقی دچار مشکل هستند، یعنی نسبت به دانش­آموزان ضعیف و دارای مشکلات رفتاری، سوگیرانه رفتار می­کنند و تخصص و آگاهی لازم را برای برخورد مناسب با این قبیل دانش­آموزان ندارند.

واژه‌های کلیدی: تعامل معلم- دانش­آموز، کلاس درس، مدارس موفق، آزمون تیمز، آزمون پرلز، راهبرد مطالعه موردی
متن کامل [PDF 834 kb]   (44570 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/9/18 | پذیرش: 1392/9/6 | انتشار: 1393/8/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghdasi S, Kiamanesh, Ph.D. A, MahdaviHezaaveh M, Safarkhaani M. Teacher-Student Interaction in Primary Schools Succeeding and Failing in PIRLS 2006 and TIMSS 2007. QJOE 2014; 30 (3) :93-120
URL: http://qjoe.ir/article-1-194-fa.html

اقدسی سمانه، کیامنش علیرضا، مهدوی­هزاوه منصوره، صفرخانی مریم. تعامل معلم- دانش­آموز در کلاس درس مدارس موفق و ناموفق: مطالعه موردی از مدارس ابتدایی شرکت­کننده در آزمون پرلز 2006 و تیمز 2007 . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1393; 30 (3) :93-120

URL: http://qjoe.ir/article-1-194-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 3 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645