[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 1 - ( 3-1394 ) ::
جلد 31 شماره 1 صفحات 44-9 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش­ بینی عملکرد دانش آموزان در ­حل مسئله­ های کلامی ریاضی با توجه به متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی
فرهاد کریمی ، علیرضا مرادی ، پروین کدیور ، رضا کرمی نوری
چکیده:   (4411 مشاهده)

هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی با عملکرد دانش ­آموزان در حل مسئله­ های کلامی ریاضی و تعیین سهم هر یک از این متغیرها در تبیین واریانس آن ‌می‌باشد. به منظور دستیابی به این هدف، با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای، نمونه ای با حجم 450 نفر از میان دانش ­آموزان مدارس راهنمایی مناطق 3 و 18 شهر تهران انتخاب شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت‌ بودند از: آزمون حل مسئله­ های کلامی ریاضی، آزمون بازنمایی گزاره ­ای، پرسشنامه دانش فراشناختی، آزمون نظارت فراشناختی، پرسشنامه باورهای فراشناختی و آزمون هوش کتل. داده ­های گردآوری شده، با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که همه متغیرهای پیش­بین، با عملکرد دانش ­آموزان در حل مسئله ­های کلامی ریاضی، رابطه معناداری دارند و 3/41 درصد از واریانس آن را تبیین می­ کنند. تحلیل دیگری به منظور تعیین سهم اجزای متغیرهای فوق در پیش­ بینی متغیر ملاک انجام و نشان داده شد که از میان متغیرهای شناختی، خرده آزمون ترجمه آزمون بازنمایی، خرده آزمون زنجیره ­های هوش کتل؛ خرده آزمون‌­های ارزشیابی، برنامه­ ریزی و پیش ­بینی نظارت فراشناختی، طبقه راهبرد دانش فراشناختی و زیرمقیاس ماهیت حل مسئله پرسشنامه باورهای فراشناختی با متغیر ملاک، رابطه معناداری دارند و 7/44 درصد از واریانس آن را تبیین می­ کنند. این یافته­ ها نشان می دهد که متغیرهای فراشناختی، شناختی و عاطفی، نقش معناداری در پیش ­بینی عملکرد حل مسئله­ های کلامی دارند، ولی سهم متغیرهای فراشناختی بیش از متغیرهای شناختی و عاطفی و سهم متغیرهای شناختی هم بیش از متغیرهای عاطفی است.

واژه‌های کلیدی: حل مسئله­ های کلامی ریاضی، نظارت فراشناختی، دانش فراشناختی، بازنمایی گزاره­ای، هوش بهر غیرکلامی، باورهای فراشناختی
متن کامل [PDF 668 kb]   (1334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/6/20 | پذیرش: 1392/10/4 | انتشار: 1394/3/2
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi, Ph.D. F, Moraadi, Ph.D. A, Kadivar, Ph.D. P, Kormi Noori, Ph.D. R. Predicting Student Performance in Verbal Math Problems Based on Cognitive, Metacognitive, and Affective Factors. QJOE 2015; 31 (1) :9-44
URL: http://qjoe.ir/article-1-177-fa.html

کریمی فرهاد، مرادی علیرضا، کدیور پروین، کرمی نوری رضا. پیش­ بینی عملکرد دانش آموزان در ­حل مسئله­ های کلامی ریاضی با توجه به متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (1) :9-44

URL: http://qjoe.ir/article-1-177-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 1 - ( 3-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645