:: دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 31 شماره 4 صفحات 177-159 برگشت به فهرست نسخه ها
روش های تدریس و یادگیری مؤثر آموزش های زیست محیطی در آموزش و پرورش
محمد شبیری
چکیده:   (6979 مشاهده)

آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد آموزشی است که در جهت توسعه همه جانبه، با تأثیرگذاری بر فرهنگ جوامع و ایجاد زمینه لازم،شرایط مناسب را برای دستیابی به نتیجه مطلوب و رفع مشکلات فراهم می‌آورد. هدف این پژوهش، بررسی روش های آموزشی مؤثر در ارائه آموزش زیست محیطی مدارس است که از نوع کاربردی به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. پرسشنامه محقق ساخته براساس طیف لیک رتبه منزله ابزار این پژوهش انتخاب شده است که روایی آن را متخصصان تایید کرده اند و پایایی آن با آلفای‌کرونباخ برابر 89/0 تایید شده است. جامعه آماری پژوهش همه معلمان و برنامه‌ریزان آموزشی دوره‌های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 بوده است که بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب تصادفی حجم نمونه برای معلمان دو دوره 742 نفر و برنامه‌ریزان آموزشی 125 نفر به ­دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از نرم افزار SPSSو آزمون t استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که معلمان و برنامه‌ریزان دوره ­های تحصیلی نظراتی متفاوت درباره روشهای آموزشی زیست محیطی هر یک از دوره‌های تحصیلی دارند. تفاوت روش های تدریس برای آموزش محیط زیست در مقاطع تحصیلی به دلیل نیازهای شناختی، عاطفی و روان‌شناسی دانش آموزان است که برای ایجاد دانش، آگاهی، تغییر رفتار، انگیزه و علاقه در آنها به محیط زیست و اهداف زیست محیطی ضروری خواهد بود.

واژه‌های کلیدی: آموزش محیط زیست، برنامه ریزان آموزشی، روش تدریس، معلمان، یادگیری
متن کامل [PDF 581 kb]   (11609 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/6/11 | پذیرش: 1394/5/12 | انتشار: 1394/12/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها