:: دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 35 شماره 1 صفحات 92-73 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان: رویکرد مردم نگاری
سعید رومانی ، غلامرضا حاجی حسین نژاد ، علی حسینی خواه ، نعمت الله فاضلی
چکیده:   (4023 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی  و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان انجام شده است. روش تحقیق مردم نگاری و از نوع  توصیفی بوده است. جامعه پژوهش معلمان ابتدایی استان لرستان بودند که از میان آنها با روش نمونه‌­گیری هدفمند و بر اساس  قاعده اشباع نظری 18 معلم مورد مشاهده از نوع مشارکتی و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. این تحقیق به شناسایی و تبیین ویژگیها و شاخصه­‌های فرهنگی و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان منتج شد. یافته­‌های تحقیق  با توجه به مشاهدات و بیان اطلاع­‌رسانها نشان داد که معلمان مورد بررسی دارای ویژگیها و شاخصه‌­های فرهنگی و فرهنگ ارتباط  مثبت و مورد انتقادند. از ویژگیهای فرهنگی  مثبت می­‌توان به سخت­‌کوشی، حجب و حیا، حوصله و خوش اخلاقی و از ویژگیهای مورد انتقاد می­توان به نداشتن  حس همکاری در مباحث آموزشی، وجدان کاری کم و اعتیاد بعضی از معلمان اشاره کرد. از شاخصه­‌های فرهنگی  می­‌توان به فرهنگ پوشش و فرهنگ انتخاب محل خدمت اشاره کرد که به تناسب مدارس و نوع دید معلمان  با سابقه و کم سابقه متفاوت بود. فرهنگ ارتباط و مشارکت معلمان در رابطه با همکاران، والدین و دانش آموزان با توجه به شرایط محیط، سطح سواد و توقعات والدین و دانش آموزان و عوامل گوناگون حاکم بر مدرسه متفاوت بود. نتایج این مطالعه برای شناسایی تفاوتهای فرهنگی و اجتناب از برنامه­‌ریزی  کاملاً متمرکز نظام آموزشی به کار می آید.

 
واژه‌های کلیدی: شاخصه‌های فرهنگی، ویژگیهای فرهنگی، فرهنگ روابط، فرهنگ معلمان، مردم نگاری
متن کامل [PDF 498 kb]   (2840 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/19 | پذیرش: 1397/4/4 | انتشار: 1398/3/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها