:: دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 31 شماره 4 صفحات 120-105 برگشت به فهرست نسخه ها
رشد زبان کودکان پیش‌دبستانی و رابطه آن باهوش کلامی، غیرکلامی و هوش کلی
عبدالحمید رضوی ، شهربانو حقیقت ، تکتم واعظی
چکیده:   (5341 مشاهده)

/

پژوهش حاضر، باهدف بررسی رابطه هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوش بهر کلی با رشد زبان در کودکان عادی فارسی‌زبان دوره پیش‌دبستانی شهر نیشابور، در سال تحصیلی90-1389 انجام شده است. حجم نمونه 80 نفر (41 دختر و 39 پسر) از کودکان 5/6-5 ساله است که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده اند. برای تعیین هوش کلامی و هوش غیرکلامی به ترتیب از بخش کلامی و غیرکلامی (عملی) مقیاس هوشی وکسلر برای دوره پیش‌دبستانی (WPPSI) استفاده‌شده و از مجموع نمرات هوش کلامی و غیرکلامی این مقیاس هوش بهر کلی استنباط شده است. برای اندازه‌گیری رشد زبان از آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) استفاده شده است. داده‌ها با بهره­ گیری از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تحلیل شده است. یافته‌ها نشان داده اند که میان هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوش بهر کلی با رشد زبان رابط های مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین میان میانگین نمرات هوش کلامی، در دو جنس،به‌ استثنای مؤلفه‌های اطلاعات، مشابهت ها و جملات، تفاوت معنادار وجود دارد؛ هوش کلامی پسران نسبت به دختران میانگین بالاتری دارد ومیان دختران و پسران در هوش غیرکلامی و همچنین رشد زبان، تفاوت معنادار وجود ندارد.

واژه‌های کلیدی: رشد زبان، هوش کلامی، هوش غیرکلامی، هوش بهر کلی، کودکان پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 423 kb]   (8498 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/17 | پذیرش: 1394/8/9 | انتشار: 1394/12/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها