[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 32، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 32 شماره 2 صفحات 30-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین رویکردهای موجود درباره تربیت معنوی کودکان و نقد آنها با تأکید بر آموزه‌های اسلامی
معصومه کیانی ، محمود مهرمحمدی ، علیرضا صادق‌زاده ، محمود نوذری
چکیده:   (5710 مشاهده)

هدف اصلی این مقاله، تبیین رویکردهای موجود درباره مفهوم تربیت معنوی کودکان و نقد آنها با تأکید بر آموزه‌های اسلامی است.در بخش نخست، تاریخچه تربیت معنوی کودکان به اختصار ارائه می‌شود؛سپس با طرح سه جهان‌بینی عمده دربارۀ نوع رابطه میان دین و معنویت، به تبیین تربیت معنوی کودکان با تأکید بر آراء اندیشمندان مذکور پرداخته می‌شود. جهان‌بینی‌های مذکور عبارت اند از: جهان‌بینی دینی، جهان‌بینی فارغ از دین و جهان‌بینی غیردینی (سکولار). با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان گفت در جهان‌بینی دینی، معنویت بر ارتباط شخصی با حقیقت و تبعیت از آن و تربیت معنوی کودکان، بر هدایت دانش‌آموز به سوی کسب دانش شخصی، پویا، آمیخته با عشق و خلاقیت تأکید می‌کند؛ در رویکرد فارغ از دین، معنویت یک سازه رشد شخصی و ناظر به نوعی سبک تفکر و مفروضاتی است که افراد برای توجیه رفتارشان دارند و تربیت معنوی کودکان، پرورش رویکردی شناختی نسبت به معانی فرهنگی را در کانون توجه قرار می‌دهد.در جهان‌بینی غیردینی، معنویت ناظر به درک احساسات زیباشناختی و ساخت معنا در ارتباط کودک با خود و محیط و تربیت معنوی نیز به فرآیند پرورش هویت از طریق معناسازی و روایت‌سازی کودک است.در بخش دوم مقاله، جهان‌بینی‌های فوق با تأکید بر آموزه‌های اسلامی نقد می‌شوند. برخی از مهم­ترین نقدهای وارد بر این جهان‌بینی‌ها عبارت اند از: وجود ابهام در حقیقت، خطر پیروی از افراد به جای حقیقت، محدود ساختن تربیت معنوی به پرورش یک بعد و تغافل از سایر ابعاد، سطحی‌نگری درباره دین و... در پایان نیز کلیاتی درباره الگوی پیشنهادی خود با عنوان الگوی اسلامی تربیت معنوی کودکان مطرح می‌شود. روش انجام این تحقیق،سنتزپژوهی و کاوشگری فلسفی انتقادی است.

واژه‌های کلیدی: تربیت معنوی کودکان، نقد، الگوی اسلامی تربیت معنوی کودکان
متن کامل [PDF 618 kb]   (4423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/28 | پذیرش: 1394/8/30 | انتشار: 1395/6/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kiyaani M, Mehrmohammadi M, Saadeghzaadeh Ghamsari A, Nozari M. Critical Review of the Current Approaches to Spiritual Education for Children with an Emphasis on Islamic Teachings. QJOE 2016; 32 (2) :9-30
URL: http://qjoe.ir/article-1-140-fa.html

کیانی معصومه، مهرمحمدی محمود، صادق‌زاده علیرضا، نوذری محمود. تبیین رویکردهای موجود درباره تربیت معنوی کودکان و نقد آنها با تأکید بر آموزه‌های اسلامی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (2) :9-30

URL: http://qjoe.ir/article-1-140-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645