:: دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 37 شماره 4 صفحات 30-7 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه درسی سواد رسانه ای ویژه دوره ابتدایی
رضا رحیمی ، محمد سلطانی فر ، افسانه زمانی مقدم ، فاطمه عزیزآبادی فراهانی ، بهاره نصیری
چکیده:   (3413 مشاهده)
این پژوهش، با هدف کمک به اصلاح الگوی مصرف رسانه ای دانش آموزان و ارائه یافته‌­ها به وزارت آموزش و پرورش برای بهره‌­گیری در فرایند بازتولید کتابهای درسی انجام شده است. روش پژوهش، کیفی بوده و گردآوری اطلاعات با روش مصاحبه عمیق انجام شده است. مصاحبه‌­شوندگان از میان نخبگان صاحب­‌نظر در سه حوزۀ فرهنگ، ارتباطات و آموزش و پرورش با روش نمونه­‌گیری هدفدار انتخاب شده اند. فرایند تجزیه و تحلیل اطلاعات، با بهره‌­گیری از شیوه‌­های موجود در نظریه زمینه‌­مبنا انجام شده است. یافته­‌های پژوهش در قالب مدلی مبتنی بر برنامه درسی ارائه شده است. یافته‌­های پژوهش نشان می­‌دهند که در بخش روشهای یاددهی-یادگیری ریزمؤلفه‌­هایی همچون یادگیری در محیط اجتماعی‌­آموزشی و پرورشی و تمرین انواع تفکر (انتقادی، خلاق و مراقبتی) با تمرکز بر تفکر خودآگاهانه، به دست آمده است. در بخش سرفصلهای محتوای درسی، ریزمؤلفه­‌هایی همچون مهارت تشخیص تأثیرات محتواهای رسانه ای و اتخاذ موضع فعال در برابر رسانه‌­ها و آگاهی نسبت به مؤلفه­‌های هویت اسلامی- ایرانی نتیجه­‌گیری شده است. در بخش اهداف نیز تواناییهای شخصی همچون انتخاب آگاهانه و تفکر انتقادی و نیز مهارتهای ارتباطی همچون نشانه‌­شناختی و فرهنگ­‌شناختی در کنار قابلیتهایی همچون توانایی محافظت از باورهای اسلامی- ایرانی و توانایی شناخت و بررسی مصادیق فرهنگی به‌‌­دست آمده است. در مرحله ارزشیابی نیز میزان دستیابی به تواناییهای شخصی و مهارتهای ارتباطی دانش آموزان در موقعیت مورد آزمون قرار گرفته می­‌شود.

واژه‌های کلیدی: سواد رسانه ای شناختی، سواد رسانه ای انتقادی، تفکر انتقادی، مهارتهای ارتباطی، برنامه درسی
متن کامل [PDF 651 kb]   (2205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/22 | پذیرش: 1398/7/6 | انتشار: 1400/12/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها