این مقاله، بخشی از یک طرح تحقیقی است که هدف آن، تبیین یک چارچوب نظری مناسب، برای کمک به تدوین و اجرای برنامۀ درسی ریاضی در دورۀ متوسطه بوده است. با درنظر گرفتن مؤلفههایی از پیشینۀ پژوهشی، یک چارچوب نظری موسوم به DNR (دوگانی- نیازهای فکورانه – استدلالهای پیدرپی) که از سوی گِرشان هَرِل تدوین شده، اساس کار این پژوهش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای این تحقیق نشان داد که این چارچوب، میتواند به پژوهشگران کمک کند تا با نگاهی نوین، به تدوین برنامۀ درسی ریاضی بپردازند. در این طرح پژوهشی، بر اساس چارچوب DNR فعالیتهایی برای بخشهای بسیاری از محتوای درسی ریاضی دورههای متوسطۀ اول و دوم در ایران طراحی شد و در محیط واقعی کلاسهای درس ریاضی، به طور آزمایشی، توسط نویسندۀ اول تدریس شد. سپس در مرحلۀ نهایی، فعالیتهایی متناسب با موضوع مختصات و نمایش خطوط در دستگاه مختصات دکارتی تدوین و در یک مدرسۀ عادی پسرانۀ پایۀ نهم یکی از شهرستانهای استان تهران اجرا شده است. این دو موضوع به دانشآموزان سه کلاس عرضه شد و معلم اصلی کلاس، ضمن حضور در تمام جلسات تدریس، نقش مشاهدهگر و همکار منتقد را ایفا کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد که محتوای درسی ریاضی طراحی شده بر مبنای چارچوب DNR و شیوۀ عرضۀ آن، میتواند یادگیری مطالب ریاضی را برای دانشآموزان تسهیل کند، به تعمیق مطالب یادگرفته شده بینجامد و بعضی از خلأهای آموزشی برنامۀ درسی موجود را برطرف کند.