باز طراحی شغلی گویای مجموعه ای از رفتارهای پیشرو/خودآغازگر است که شاغلان برحسب شرایط و موقعیت خود به منظور تغییر دادن محتوای شغل یا روابطشان با دیگران انجام میدهند. هدف از انجام دادن این تحقیق، تعیین اعتبار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روش تحقیق از نظر هدف توسعه ای، از نظر سنجشپذیری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام معلمان تربیت بدنی مناطق نوزدهگانه شهر تهران (1500 نفر) تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 306 نفر تعیین شد. برای اعتباریابی پرسشنامه باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی از پرسشنامه استاندارد اسلمپ و ولابرودریک (2013) استفاده شد که بر مبنای نظریه ژشنیوسکی و همکارانش است. این پرسشنامه شامل 15 سؤال و سه خرده مقیاس است. برای اعتباریابی این ابزار از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که در مجموع 13 گویه عامل اصلی باز طراحی شغلی را سنجش میکنند. سه خرده مقیاس باز طراحی شغلی وظیفه ای، باز طراحی شغلی شناختی و باز طراحی شغلی رابطه ای بهمنزلۀ خرده مقیاسهای باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی شناسایی و تایید شدند. براساس نتایج این تحقیق، پژوهشگران میتوانند از این ابزار برای سنجش باز طراحی شغلی معلمان تربیت بدنی در تحقیقات خود بهره بگیرند.
Nazari, Ph.D. S, Hallaaji, Ph.D. M, Eidipoor K. Validation of a Questionnaire on Job Crafting of Physical Education Teachers of Tehran. QJOE 2018; 34 (2) :133-150 URL: http://qjoe.ir/article-1-1061-fa.html
نظری شهرام، حلاجی محسن، عیدی پور کامران. اعتباریابی پرسشنامه بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (2) :133-150