هدف اصلی مطالعه حاضر، طراحی الگویی برای ارزیابی عملکرد گروههای تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانها بوده است. این پژوهش با رویکردی کیفی و روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه خبرگان و رؤسای گروههای تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانها و نیز کلیه اسناد منتشر شده در حوزه پژوهش در آموزش و پرورش است که در آنها به نوعی به مأموریتها، اهداف و راهبردهای نظام پژوهش، فعالیتهای اساسی، وظایف و فعالیتهای کارکنان و نیز ملزومات مورد نظر برای انجام وظایف و فعالیتهای گروههای تحقیق و پژوهش پرداخته شده است. در این پژوهش از میان جامعه آماری، 8 نفر با روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. همچنین کلیه اسناد مرتبط شناساییشده و بهعنوان نمونه پژوهش، مورد بررسی قرار گرفته است. برای گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختاریافته و فرم تحلیل محتوا استفاده شده است. با توجه به کدهای استخراج شده از تحلیل محتوا، تعداد 99 شاخص تدوین شده و شاخصهای تدوینشده در مقولههای گوناگون دستهبندی شدهاند. این شاخصها در جلسهای با حضور 5 نفر از مصاحبهشوندگان بررسی و تعداد 22 شاخص حذف شده است. در پایان با توجه به مقولهها و شاخصهای تدوینشده، الگوی ارزیابی عملکرد طراحی شده که این الگو، دربرگیرندۀ 15 مقوله است. از میان این 15 مقوله، پنج مقوله مرتبط با دروندادها و پنج مقوله نیز مرتبط با فرایندها است. بروندادها و دستاوردهای پژوهشی، پیامدها و اثرات، کارایی، اقدامپژوهی و تشویق و حمایت نیز پنج مقوله دیگر الگوی ارزیابی عملکرد گروههای تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانهاست.
Yooselyaani G, Behrangi, Ph.D. M, Aaraasteh, Ph.D. H, Abdollaahi, Ph.D. B. Designing a Model for Evaluating the Performance of Research Departments within the Provincial Divisions of MoE. QJOE 2018; 34 (2) :31-52 URL: http://qjoe.ir/article-1-1056-fa.html
یوسلیانی غلامعلی، بهرنگی محمدرضا، آراسته حمیدرضا، عبداللهی بیژن. طراحی الگوی ارزیابی عملکرد نظام پژوهش در آموزش و پرورش (مورد مطالعه: گروههای تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استانها) . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (2) :31-52