:: دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 38 شماره 3 صفحات 158-143 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تفاوت کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه چهارم مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران
مینا رنجبری ، توران سلیمانی ملایوسف
چکیده:   (1297 مشاهده)
در این پژوهش، تفاوت کیفیت زندگی تحصیلی دانش‌­آموزان پسر پایه چهارم مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه‌­ای بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان پایه چهارم دورۀ ابتدایی مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران بود. نمونه آماری با استناد به جدول مورگان به­‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌­ای غیرنسبتی انتخاب شده و با تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی اندرسون و بورک (2000) مورد ارزیابی قرار گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری با نظر متخصصان و اساتید این حوزه مشخص و اعتبار آن  با آلفای کرونباخ 0/81 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از آزمون آماری کولموگروف - اسمیرنف و آزمون t مستقل  استفاده شده و در همۀ مراحل تجزیه و تحلیل از نرم‌ افزار  SPSS بهره­‌گیری شده است. یافته­‌های به­‌دست آمده نشان داد که میان دانش‌آموزان مدارس عادی و مدارس زندگی از نظر کیفیت زندگی، میزان انسجام اجتماعی،  میزان ماجراجویی، میزان استفاده از فرصت، میزان رضایت عمومی، میزان رابطه معلم  با دانش‌آموزان با 99 درصد اطمینان و میزان پیشرفت دانش‌آموزان با 95 درصد اطمینان تفاوت معنادار وجود دارد. یافته­­‌های این پژوهش همچنین نشان داد که میان دانش‌آموزان مدارس عادی و مدارس زندگی از نظر عواطف منفی به­‌منزلۀ یکی از ابعاد کیفیت زندگی تحصیلی با 95 درصد اطمینان تفاوت معنادار وجود ندارد.
واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، کیفیت زندگی تحصیلی، مدارس عادی، مدارس زندگی
متن کامل [PDF 472 kb]   (395 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/12 | پذیرش: 1398/2/2 | انتشار: 1401/9/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها