در این پژوهش، تفاوت کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پایه چهارم دورۀ ابتدایی مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران بود. نمونه آماری با استناد به جدول مورگان بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای غیرنسبتی انتخاب شده و با تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی اندرسون و بورک (2000) مورد ارزیابی قرار گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری با نظر متخصصان و اساتید این حوزه مشخص و اعتبار آن با آلفای کرونباخ 0/81 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کولموگروف - اسمیرنف و آزمون t مستقل استفاده شده و در همۀ مراحل تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS بهرهگیری شده است. یافتههای بهدست آمده نشان داد که میان دانشآموزان مدارس عادی و مدارس زندگی از نظر کیفیت زندگی، میزان انسجام اجتماعی، میزان ماجراجویی، میزان استفاده از فرصت، میزان رضایت عمومی، میزان رابطه معلم با دانشآموزان با 99 درصد اطمینان و میزان پیشرفت دانشآموزان با 95 درصد اطمینان تفاوت معنادار وجود دارد. یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که میان دانشآموزان مدارس عادی و مدارس زندگی از نظر عواطف منفی بهمنزلۀ یکی از ابعاد کیفیت زندگی تحصیلی با 95 درصد اطمینان تفاوت معنادار وجود ندارد.