[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 220-203 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان خودشفقت ورزی با استرس شغلی در معلمان
سلمان زارعی
چکیده:   (427 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌­ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان خودشفقت­‌ورزی با استرس شغلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، معلمان مشغول به تدریس مقطع راهنمایی آموزش‌وپرورش منطقه 12 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان آنان 328 معلم به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه موردمطالعه انتخاب شدند. داده‌ها از طریق  پرسشنامه استرس شغلی (رایس،1992)، مقیاس خودشفقت‌­ورزی (نف،2003) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) گردآوری و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، مدل­‌یابی معادلات ساختاری و آزمون بوت استرپ تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر مستقیم خودشفقت‌­ورزی بر استرس شغلی منفی و معنادار است. به این معنا که با افزایش شایستگی خودشفقت‌­ورزی سطح استرس شغلی معلمان کاهش می­‌یابد. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطه­‌ای تنظیم شناختی هیجان سازگار و نقش واسطه‌­ای تنظیم شناختی هیجان ناسازگار در رابطه میان خودشفقت‌­ورزی با استرس شغلی معنادار است، به این معنی که خودشفقت‌­ورزی می‌­تواند در شرایط استرس‌­زا از طریق کمک به تنظیم هیجانهای مثبت و پذیرش منطقی هیجانهای منفی ​​سبب کاهش استرس شغلی شود.

 
واژه‌های کلیدی: خودشفقت ورزی، استرس شغلی، تنظیم شناختی هیجان
متن کامل [PDF 626 kb]   (296 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/3 | پذیرش: 1400/6/20 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaare’ee S. The Mediating Role of Cognitive Regulation of Affect in the Relationship between Self-Compassion and Occupational Stress among Teachers. QJOE 2024; 40 (1) :203-220
URL: http://qjoe.ir/article-1-2047-fa.html

زارعی سلمان. نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان خودشفقت ورزی با استرس شغلی در معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :203-220

URL: http://qjoe.ir/article-1-2047-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660