هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش با تأکید بر راه حلهای چندگانه، در تقویت مهارت تعمیم -به عنوان یکی از وجوه بارز تفکر ریاضی وار- در دانش آموزان دوره متوسطۀ دوم است. شرکت کنندگان این مطالعه از میان دانش آموزان دو رشته ریاضی و تجربی انتخاب شدند تا امکان بررسی تأثیرات این روش روی دانش آموزان با مهارت بالاتر و پایینتر در درس ریاضی فراهم شود. این افراد متشکل از 47 دانش آموز (20 نفر از رشته ریاضی، 27 نفر از رشته تجربی) در گروه مداخله و 54 دانش آموز (20 نفر از رشته ریاضی و 34 نفر از رشته تجربی) در گروه کنترل هستند که همگی در سال تحصیلی 95-1394، در دبیرستانهای دولتی دخترانۀ منطقۀ 3 آموزش و پرورش شهر تهران و در پایه دوم متوسطۀ دوم مشغول به تحصیل بودند. ابزار این مطالعه،دو آزمون (در قالب پیش آزمون و پس آزمون) است که همۀ سؤالات آن از مقالات معتبر اتخاذ شده است و بر مبنای دستهب ندی جردک و الموهیر (2014) به سنجش سه خرده مهارت تعمیم فوری، تعمیم نزدیک و تعمیم دور میپردازد.روش پژوهش در این مطالعه، کنش پژوهی است، اما در بطن آن از روش شبه آزمایشی نیز استفاده شده است.نتایج تحلیلها حاکی است که استفاده از آموزش به کمکراه حلهای چندگانه،مهارت تعمیم را در هر دو گروه تجربی و ریاضی افزایش میدهد و در تمام خرده مهارتها، دو گروه به یک میزان عملکردی بهتر خود نشان دادند. تحلیل کیفی پاسخهای ارائه شده از سوی دانش آموزان نیز، نتایجی دیگر به دست میدهد که در محورهای عدم آشنایی کامل دانش آموزان با مفهوم متغیر، شکاف میان تفکر حسابی و تفکر جبری و ضعف در بیان تعمیم و گفتمان ریاضی قابل اختصار است.
Rahimi Z, Talaa'ee, Ph.D. E, Reyhaani, Ph.D. E, Fardaanesh, Ph.D. H. Multiple Solutions: A Key to Strengthening the Generalization Skill in Mathematic-Like Thinking. QJOE 2017; 33 (2) :9-40 URL: http://qjoe.ir/article-1-450-fa.html
رحیمی زهرا، طلایی ابراهیم، ریحانی ابراهیم، فردانش هاشم. تأکید بر راه حلهای چندگانه: کلیدی برای تقویت مهارت تعمیم درتفکر ریاضی وار. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :9-40