[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 33-52 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه نظم خودانگیخته در نظریۀ آزادی فون هایک و بررسی اشارات تربیتی آن
محبوبه موسیوند ، یحیی قائدی، سعید ضرغامی، علیرضا محمودنیا
چکیده:   (438 مشاهده)

جایگاه نظم خودانگیخته در نظریۀ آزادی فون هایک و بررسی اشارات تربیتی آن

محبوبه موسیوند*

دکتر یحیی قائدی**

دکتر سعید ضرغامی***

دکتر علیرضا محمودنیا ****

چکیده

تا آنجا که ذهن مدون و مکتوب تاریخ اندیشه‌ورزی حکایت می‌کند، بحث ازآزادی و وجوه متفاوت معنایی و کاربردی آن در چارچوب های گوناگون، از مباحث عمده فلسفه بوده‌است. این آرمان بشری به اندازه‌ای در حیات فردی و اجتماعی‌ انسانها دارای اهمیت بوده است که کاربرد فراوانی در فلسفه سیاست پیدا کرده است.  نهاد تعلیم و تربیت نیز یکی از نهادهای اساسی جامعه به شمار می‌رود که آزادی در آن می‌تواند تاثیری عمیق بر نگرش شهروندان درباره جامعه، کاستن از خفقان موجود در آموزش و سایر زمینه‌ها داشته باشد. از این‌رو سعی بر آن است که آزادی تربیتی بر اساس واکاوی نظریه آزادی مورد بررسی گرفته و تبیین شود و چالشها و افق های بهره­ مندی از آن در نظامهای آموزشی مورد بررسی قرار گیرند.مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلیبه بررسی، تبیین، چگونگی و اهمیت مفهوم نظم خودانگیخته در ایجاد آزادی تربیتی به معنای به دست آوردن تفکر استقلال طلبانه،خودانگیخته،نقدپذیرو عقلانی در نظام آموزش و پرورش می­پردازد. براساس یافته­ های پژوهش، هایک به عنوان یکی از حامیان تعلیم و تربیت لیبرالیستی، مدعی آزادی فردی همراه با پذیرش نظم خودجوش با نقد تکامل پذیری است و معتقد است که تعلیم و تربیت صحیح همان تعلیم وتربیت لیبرال است.به عقیده وی برای آموزش و رشد عقلانیت در کودکان بایستی آنها را منتقد و آزاد اندیش بار آورد.رشد نظم خود انگیخته در کودکان که از مفاهیم مهم فلسفه کلاسیک هایک است، همراه و ملازم اصلی آموزش و پرورش است که سبب توسعه دانش و فهم دانش آموزان،آگاهی از عقاید و روشهای گوناگون زندگی در طول تاریخ،تصمیم گیریهای عقلانی و توانایی تفکر شخصی می­شود.

کلید واژگان: لیبرالیسم کلاسیک، نظم خودانگیخته، آزادی تربیتی، فردگرایی، فون هایک  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 31/4/94                  تاریخ پذیرش: 24/7/95

*دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)edu_ph_1386@yahoo.com

**عضو هیات علمیگروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمیyahyaghaedy@yahoo.com

***عضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمیzarghamii 2005 @yahoo.com

****عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمیalirezamahmoudnia@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: لیبرالیسم کلاسیک، نظم خودانگیخته، آزادی تربیتی، فردگرایی، فون هایک
متن کامل [PDF 578 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Status of Spontaneous Order in von Hayek’s Theory of Freedom and Its Educational Implications. QJOE. 2017; 33 (1) :33-52
URL: http://qjoe.ir/article-1-330-fa.html
موسیوند محبوبه، قائدی یحیی، ضرغامی سعید، محمودنیا علیرضا. جایگاه نظم خودانگیخته در نظریۀ آزادی فون هایک و بررسی اشارات تربیتی آن. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (1) :33-52

URL: http://qjoe.ir/article-1-330-fa.html

دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 797 queries by yektaweb 3503