[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) ::
جلد 33 شماره 1 صفحات 9-32 برگشت به فهرست نسخه ها
شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه­ درسی راهبردی، برنامه­ ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای
بهمن پورمعصوم ، ایراندخت فیاض، سیمین بازرگان
چکیده:   (687 مشاهده)

شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه­ درسی راهبردی، برنامه­ ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای

بهمن  پورمعصوم*

دکتر ایراندخت فیاض**

دکتر سیمین بازرگان***

چکیده

شناخت محیط زیست از ابعاد سواد علمی، هنری و فناورانه و مشارکت مسئولانه در حفظ و آموزش آن، ضرورتی انکار ناپذیر است. آموزش سواد زیست محیطی نیز مانند سایر آموزشها، نیازمند برنامه­ ریزی از دوران کودکی است. این مقاله براساس پژوهشی در زمینۀ تأثیر دیدگاه برنامه درسی راهبردی، برنامه­ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای مبتنی بر این دیدگاه به نام "زمین ما و آنچه در آن است"، در شکل گیری و ارتقای سواد زیست محیطی کودکان نگاشته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل میزان سواد زیست محیطی کودکان پیش از این آموزش بر اساس ارزیابی دانش، نگرش و رفتار آنها، برخورداری از دوره آموزشی مبتنی بر دیدگاه، کنترل کیفیت و مستند سازی فرآیند آموزش و بررسی شاخصهای سواد زیست محیطی پس از آموزش، بیانگر تأثیر قابل توجه این آموزش بوده است؛ به گونه ای که نسبت میانگینها در مقایسه پیش ­آزمون و پس­آزمون تقریباً رشدی دو برابر در هر چهار فرضیه آزمون داشته است. یافت ه­های پژوهش با توجه به تحلیلها و مستندات کمی و کیفی و مرور فرآیند آموزش و کیفیت آن و حضور مستمر نگارنده در مراکز آموزشی استان البرز، نشانگر دستیابی کودکان به آنگونه سوادی بود که دلبستگی آنها را به کلیه عوامل زنده و غیرزنده زمین و مشارکت فعالانه آنها را در حفاظت از محیط زیست نشان می­دهد.

کلید واژگان: سواد زیست محیطی، آموزش و پرورش پیش دبستان، برنامه درسی راهبردی، برنامه‌ریزی چندبعدی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 1/10/94                   تاریخ پذیرش: 16/5/95

* دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)          bpurmasum@yahoo.com

** دانشیار و مدیر گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی                     iranfayyaz@yahoo.com

*** مدرس دانشگاه                                                  siminbazargan@google.com

واژه‌های کلیدی: سواد زیست محیطی، آموزش و پرورش پیش دبستان، برنامه درسی راهبردی، برنامه‌ریزی چندبعدی
متن کامل [PDF 1081 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Formation of Environmental Literacy Based on a Multidimensional and Multimedia Curricular Perspective. QJOE. 2017; 33 (1) :9-32
URL: http://qjoe.ir/article-1-329-fa.html
پورمعصوم بهمن، فیاض ایراندخت، بازرگان سیمین. شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه­ درسی راهبردی، برنامه­ ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (1) :9-32

URL: http://qjoe.ir/article-1-329-fa.html

دوره 33، شماره 1 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 794 queries by yektaweb 3503