آموزش حفاظت از محیط زیست از مناسبترین شیوه هایی است که با آگاهی دادن به کودکان و بزرگسالان در زمینۀ محیط زیست به آنان میآموزد تا از طریق احترام گذاشتن به طبیعت، خود را مسئول حفظ و حراست از محیط زیست بدانند. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر میزان یادگیری کودکان پسر پیش دبستانی دربارۀ مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد است.روش پژوهش از نوع کاربردی و طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش همۀ کودکان 5تا 6 ساله شهر مشهد است.حجم نمونه 30 کودک میباشد که به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم بندی شدند.گروه آزمایش، مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد را از طریق بازیهای آموزشی و گروه کنترل به روش سنتی تدریس آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش شامل پنج بازی آموزشی محققساخته و پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به تائید متخصصان رسیده و پایایی آن با آلفای کرونباخ 721/0 به دست آمده است. دادههای حاصل با آزمون «tگروه های مستقل» تحلیل شده اند. نتایج نشان داد که سطح معناداری به دست آمده در دو گروه آزمایش و کنترل در ابعاد مختلف مورد آموزش معنادار بوده است. نتیجه کلی اینکه، بازیهای آموزشی میتوانند موجب ارتقای میزان یادگیری کودکان پسر پیشدبستانی دربارۀ مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد شوند.
Shobeyri, Ph.D. S, Meybodi H, Saraadipoor A, Rashidi S. Learning about Recycling and Reuse through Pre-School Games. QJOE 2016; 32 (2) :69-86 URL: http://qjoe.ir/article-1-143-fa.html
شبیری سید محمد، میبودی حسین، سرادیپور عادله، رشیدی سحر. تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد در کودکان پسر پیشدبستانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (2) :69-86