[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 37 شماره 2 صفحات 66-49 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی فعالیت تلفیقی میان- رشته‌ای (اجتماعی و خواندن) برای توسعه درک یکپارچه در کلاسهای چندپایه
محمود تلخابی ، نادر صفائی راد
چکیده:   (1993 مشاهده)
در آموزش تلفیقی برای خلق فرصت یادگیری میان مفاهیم و موضوعات پیوند معناداری ایجاد می‌شود تا یادگیرندگان با رویکرد چندگانه با موضوعات و مفاهیم مواجه شوند. هدف این مقاله تلفیق مفاهیم درسی خواندن و علوم اجتماعی در دوره ابتدایی است تا دانش‌آموزان بتوانند مفاهیم را در ارتباط با یکدیگر و به عنوان یک کل منسجم و یکپارچه دریابند. ما در زندگی واقعی با مسائل و موقعیتهایی روبه‌­رو می‌شویم که حل آنها نیازمند درک یکپارچه علوم گوناگون است و به نظر می‌رسد آموزش تلفیقی به حل این مسائل کمک بسیار خواهد کرد. طراحی فعالیتهای تلفیقی با به­‌کارگیری روش کیفی انجام شد که در آنها مفاهیم علوم اجتماعی و خواندن ترکیب شده است. این فعالیتها از طریق گروه کانونی اعتباربخشی شدند. گروه کانونی شورای مرکزی کشوری راهبران آموزشی بودند که شمار آنان ده نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی اهداف هر درس و توجه به استانداردهای طراحی فعالیت تلفیقی، می‌توان با کشف ارتباطات طولی و عرضی محتواهای آموزشی رشته‌های متفاوت، به طراحی فعالیتهای تلفیقی میان مطالعات اجتماعی و خواندن پرداخت. فعالیتهای تلفیقی طراحی شده، پیش از اجرا در کلاس درس با نظر کارشناسان دارای تجارب علمی و عملی تدریس در کلاسهای چندپایه، اصلاح و بهسازی شدند. بنابراین، با ایجاد فرصتهای عملی برای یکپارچه‌سازی مفاهیم میان- رشته‌ای، معلمان می‌توانند زمینه یادگیری عمیق، پایدار و مرتبط با زندگی واقعی دانش‌آموزان و تجربه یادگیری لذت بخش و زمینه تغییر نگرش در دانش‌آموزان را فراهم سازند. از این طریق می‌توان انتظار داشت که مدرسه و یادگیری برای دانش‌آموزان جذاب و برانگیزاننده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش تلفیقی، فعالیت یاددهی- یادگیری، کلاس چندپایه، مطالعات اجتماعی، خواندن
متن کامل [PDF 446 kb]   (1415 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/17 | پذیرش: 1398/3/9 | انتشار: 1400/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talkhaabi, Ph.D. M, Safaa’ee Raad N. Designing an Integrative Interdisciplinary Activity in Reading and Social Studies Aimed at Development of a Unified Conceptual Understanding in Multi-Grade Classrooms. QJOE 2021; 37 (2) :49-66
URL: http://qjoe.ir/article-1-3123-fa.html

تلخابی محمود، صفائی راد نادر. طراحی فعالیت تلفیقی میان- رشته‌ای (اجتماعی و خواندن) برای توسعه درک یکپارچه در کلاسهای چندپایه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (2) :49-66

URL: http://qjoe.ir/article-1-3123-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645