[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 37 شماره 2 صفحات 48-27 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه و کاربست الگوی طراحی بازیهای آموزشی درس مطالعات اجتماعی دورۀ دبستان با روش طراحی پژوهی
یوسف مهدوی نسب ، هاشم فردانش ، ابراهیم طلایی ، جواد حاتمی
چکیده:   (2143 مشاهده)
هدف این پژوهش ارائه الگوی طراحی بازیهای آموزشی و بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان است. روش پژوهش طراحی­‌پژوهی است. با توجه به روش طراحی­‌پژوهی و بر اساس بررسی پیشینه و تحلیل محتوای پژوهشهای پیشین، چارچوب کلی الگوی طراحی بازیهای آموزشی تعیین شده و بازی آموزشی درس همسایگان ایران طراحی شده است. این بازی را متخصصان علوم تربیتی و شماری از معلمان بازبینی و تائید و در یکی از کلاسهای پنجم به مدت پنج جلسه اجرا کرده اند. با توجه به بازخوردهای دریافتی از معلمان و دانش‌آموزان و فرایند انجام دادن کار، الگوی طراحی بازی آموزشی و بازی اجرا شده مورد بازبینی قرار گرفت و مجدداً پژوهش به مدت پنج جلسه روی 64 نفر از دانش‌آموزان کلاس پنجمی که نمونه پژوهش بودند، اجرا شد و روش آزمایشی و طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. روایی آزمون بررسی و تائید شد و برای بررسی میزان پایایی از روش کودرریچاردسون استفاده شد و مقدار پایایی 0/73 بود. پس از آن در گروه آزمایش روش بازی و در گروه دیگر محتوای درسی مبتنی بر الگوی سازنده‌­گرایی ارائه شد. آزمون یادگیری در دو گروه اجرا شد و یک سال بعد آزمون یادداری نیز اجرا شد. یافته‌ها نشان دادند که دانش‌آموزان گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از دانش‌آموزان گروه کنترل مطالب را یاد گرفته‌اند و در آزمون یادداری نیز عملکردی بهتر داشتند. همچنین عناصر و مراحل الگوی طراحی آموزشی بازی ارائه شد.
واژه‌های کلیدی: الگوی طراحی بازیهای آموزشی، بازی‌گونه سازی آموزش، طراحی آموزشی بازی، بازی آموزی
متن کامل [PDF 665 kb]   (938 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/21 | پذیرش: 1398/10/18 | انتشار: 1400/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavinasab, Ph.D. Y, Fardaanesh, Ph.D. H, Talaa’ee, Ph.D. E, Haatami, Ph.D. J. A Model for Designing Learning Games in Elementary Schools’ Social Studies Course. QJOE 2021; 37 (2) :27-48
URL: http://qjoe.ir/article-1-3122-fa.html

مهدوی نسب یوسف، فردانش هاشم، طلایی ابراهیم، حاتمی جواد. ارائه و کاربست الگوی طراحی بازیهای آموزشی درس مطالعات اجتماعی دورۀ دبستان با روش طراحی پژوهی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (2) :27-48

URL: http://qjoe.ir/article-1-3122-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645