شناسایی و تعیین شایستگیهای حرفهای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها
|
منیره رضایی |
|
|
چکیده: (2703 مشاهده) |
در ذیل هدف عملیاتی شماره 11 سند تحول بنیادین، راهکار 4-11، ناظر به ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان شامل شایستگیهای اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفهای و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند تحول راهبردی است. با هدف تعیین شایستگیهای معطوف به هویت حرفهای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش، این پژوهش آمیخته در صدد پاسخگویی به این پرسش بوده است که شایستگیهای مورد انتظار اسناد تحولی از معلم و نیز مؤلفههای آن شایستگیها چیست؟ در بخش نخست پژوهش که ماهیتی کیفی داشت، از روشهای اسنادی و کتابخانهای، تحلیل مفهومی، تلفیقی، گروه خبرگان و در بخش دوم، بیشتر از روشهای کمّی بهره گرفته شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش، چهارده نفر از صاحبنظران و سیاستگذاران حوزه معلم و تربیت معلم بودند که با معیار آشنایی با اسناد تحولی، به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای کمّی که با استفاده از روشهای آمار توصیفی و غیرپارامتریک انجام شده، نشان داد که از منظر اعضای گروه خبرگان، شایستگیهای تعیین شده با گزارههای مستخرج از اسناد تحولی و نیز مؤلفههای تعیین شده با شایستگیها، همخوانی و توافق بسیار دارند. به این ترتیب، پس از فرایندی طولانی برای شناسایی و اعتباربخشی شایستگیها و مؤلفههای ذیل آنها و از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی و دادههای کمّی، هشت شایستگی حرفهای معطوف به اخلاق و تعهد حرفهای، دانش تربیتی و مهارتهای تربیتی به عنوان شایستگیهای حرفهای مورد انتظار اسناد تحولی آموزش و پرورش شناسایی و سی و شش مؤلفۀ ذیل آنها تعیین شد. |
|
واژههای کلیدی: شایستگیهای حرفهای معلمان، مؤلفههای شایستگیها، اسناد تحولی آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 601 kb]
(1000 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/25 | پذیرش: 1397/11/19 | انتشار: 1399/3/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|