[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) ::
جلد 34 شماره 4 صفحات 109-136 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه سبد قابلیتهای مورد نیاز برای پرورش دانش‌آموزان در نظام آموزش ابتدایی ایران
دکتر وحید محمودی، دکتر محمد ابویی اردکان، دکتر شهرزاد نیری، ندا یگانلی
چکیده:   (680 مشاهده)
ارائه سبد قابلیتهای مورد نیاز برای پرورش دانش‌­آموزان در نظام آموزش ابتدایی ایران

دکتر وحید محمودی*
دکتر  محمد ابویی اردکان**
دکتر شهرزاد نیری***
ندا یگانلی****

چکیده:
رویکرد قابلیت که از سوی اقتصاددان شهیر و برنده جایزه نوبل، آمارتیا سن، ارائه شده، روشها و پایه­‌های اطلاعاتی سنجش رفاه فردی و اجتماعی را دگرگون کرده است. از بدو معرفی این رویکرد تاکنون بسیاری از شاخه­‌های علمی- مانند اقتصاد رفاه، فلسفه اخلاق، علوم سیاسی و توسعه- به منظور گسترده­‌تر کردن چارچوبهای سنجشی خود از این رویکرد بهره گرفته­‌اند. در این مقاله، ابتدا با بهره‌­گیری از یک مرور ادبیات جامع و گسترده در زمینه قابلیتهایی که در رویکرد قابلیت آمارتیا سن برای نظامهای آموزش عمومی توصیه شده، فهرستی از قابلیتهای پایه برای نظام آموزش عمومی ابتدایی احصاء شده است.  به­‌منظور بومی­‌سازی فهرست و انطباق آن با شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران، این فهرست مورد پیمایش خبرگان قرار گرفته است. این پیمایش با به­‌کارگیری تکنیک دلفی انجام گرفته و هدف آن تعیین میزان اهمیت هر یک از قابلیتهای فهرست بوده است. افزون بر این در طول پیمایش از خبرگان خواسته شده تا قابلیتهایی را ارائه کنند که برای نظام آموزش ابتدایی ایران ضروری­‌اند، اما در فهرست اشاره‌­ای به آنها نشده است. قابلیتهای مورد اجماع خبرگان در فهرست نهایی شامل این موارد است: ارتباطات اجتماعی، توانایی انتخاب، صبر و مدارا، قانون­‌مداری، یادگیری، تفکر انتقادی، توانایی مباحثه، خردورزی جمعی، خلاق بودن، احترام، یکپارچگی عاطفی، سواد فناورانه، تصور روایتی، سواد خواندن و نوشتن، توجه به و صیانت از دیگر گونه­‌های حیات، بازی/فعالیتهای تفریحی و ورزشی، امید و آرزو، شناخت مواریث هویتی و ملی و تعادل میان نگرش ملی و جهانی.
کلید واژگان: توسعه، رویکرد قابلیت آمارتیا سن، آموزش ابتدایی در ایران، فهرست قابلیتها، پیمایش دلفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/6/26                                 تاریخ پذیرش: 97/2/29
* استاد گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران (نویسنده  مسئول)  vmahmodi@ut.ac.ir
**دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران abooyee@ut.ac.ir
***استادیار  دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس sh.nayyeri@modares.ac.ir
****دکتری مدیریت توسعه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران n.yeganli@ut.ac.ir
واژه‌های کلیدی: توسعه، رویکرد قابلیت آمارتیا سن، آموزش ابتدایی در ایران، فهرست قابلیتها، پیمایش دلفی
متن کامل [PDF 575 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi, Ph.D. V, Abooyee Ardekaan, Ph.D. M, Nayyeri, Ph.D. S, Yegaanli N. Basic Capabilities Needed for the Development of Iranian Elementary School Students. QJOE. 2019; 34 (4) :109-136
URL: http://qjoe.ir/article-1-1382-fa.html

محمودی وحید، ابویی اردکان محمد، نیری شهرزاد، یگانلی ندا. ارائه سبد قابلیتهای مورد نیاز برای پرورش دانش‌آموزان در نظام آموزش ابتدایی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (4) :109-136

URL: http://qjoe.ir/article-1-1382-fa.html



دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921