[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) ::
جلد 34 شماره 4 صفحات 35-64 برگشت به فهرست نسخه ها
روند تغییرات و تأثیر عوامل نگرش، علاقه و خودپندارۀ ریاضی دانش‎آموزان پایۀ هشتم بر عملکرد ریاضی بر مبنای مطالعات تیمز (از سال 2003 تا 2015)
مژگان جعفری، دکتر علیرضا کیامنش، دکتر عبدالعظیم کریمی
چکیده:   (671 مشاهده)
روند تغییرات و تأثیر عوامل نگرش، علاقه و خودپندارۀ ریاضی دانش‎آموزان پایۀ هشتم بر عملکرد ریاضی بر مبنای مطالعات تیمز
(از سال 2003 تا 2015) *

مژگان جعفری‏**
دکتر علیرضا کیامنش***
دکتر عبدالعظیم کریمی****

چکیده
برای بررسی روند تغییرات و نقش متغیرهای خودپنداره، نگرش و علاقه به ریاضی بر عملکرد 21082 دانش‎آموز پایۀ هشتم که در چهار مطالعۀ ادواری تیمز (2003، 2007، 2011 و 2015) شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازه‎های اثر و مدل­‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌‏ها نشان داد که تغییرات هر سه متغیر با تغییرات عملکرد ریاضی ناهمسوست. به طوری‌که در فاصلۀ سالهای 2003 تا 2007 متوسط نمرۀ ریاضی کاهش یافته، ولی متوسط خودپنداره و نگرش نسبت به ریاضی افزایش یافته است. در فاصلۀ سالهای 2007 تا 2011 متوسط نمرۀ ریاضی افزایش یافته، ولی متوسط خودپنداره و علاقه نسبت به ریاضی کاهش یافته است. در فاصلۀ سالهای 2011 تا 2015 با وجود افزایش متوسط نمرۀ ریاضی، متوسط خودپنداره، نگرش و علاقه به ریاضی کاهش یافته است. تغییرات نگرش در این مدت بسیار جزئی است. نتایج مدل­‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که خودپندارۀ ریاضی به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد ریاضی دانش‏‌آموزان را پیش‌‏بینی می‏کند. پس از آن به ترتیب، علاقه و نگرش به ریاضی در تبیین عملکرد ریاضی دانش‏‌آموزان سهم دارند. براساس یافته‌‏ها، نگرش و علاقه به ریاضی اثر منفی بر عملکرد ریاضی دارند. بررسی دلایل اثر منفی نگرش و علاقه به ریاضی بر عملکرد ریاضی نیاز به مطالعات چندجانبۀ روان‎شناختی و جامعه شناختی دارد. از سویی نیز، به دلیل اهمیت نقش نگرش در یادگیری، علل کاهش نگرش به ریاضی و سهم ناچیز آن در عملکرد ریاضی دانش‌‏آموزان باید مورد توجه و شناسایی قرار گیرد.

کلید واژگان: روند، تیمز، خودپندارۀ ریاضی، نگرش و علاقه نسبت به ریاضی، معادلات ساختاری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت:  96/3/30                   تاریخ پذیرش:97/1/27
*این مقاله برگرفته از رسالۀ دکتری دانشجو و با حمایت مالی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طبق سند شمارۀ 101/1/25508 تهیه شده است.
** دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران mozhgan.Jafary@srbiau.ac.ir
*** استاد تحقیق و ارزشیابی، دانشکده  روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) kiamanesh@khu.ac.ir
**** دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب (مدیر مطالعات بین‎المللی تیمز و پرلز ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)
karimi@rie.ir
واژه‌های کلیدی: روند، تیمز، خودپندارۀ ریاضی، نگرش و علاقه نسبت به ریاضی، معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 2214 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ja’fari M, Kiamanesh, Ph.D. A, Karimi, Ph.D. A. The Effects of 8th Graders’ Attitude, Interest, and Math Self-Concept on their Math Performance in TIMSS 2003-2015: A Trend Study . QJOE. 2019; 34 (4) :35-64
URL: http://qjoe.ir/article-1-1379-fa.html

جعفری مژگان، کیامنش علیرضا، کریمی عبدالعظیم. روند تغییرات و تأثیر عوامل نگرش، علاقه و خودپندارۀ ریاضی دانش‎آموزان پایۀ هشتم بر عملکرد ریاضی بر مبنای مطالعات تیمز (از سال 2003 تا 2015). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (4) :35-64

URL: http://qjoe.ir/article-1-1379-fa.html



دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921