[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) ::
جلد 34 شماره 3 صفحات 83-100 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل مطالعات فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران (مطالعه موردی: مدارس ایران) 
دکتر زینب طولابی ، دکتر یاسان اله پوراشرف، حیدر عباس‌پور
چکیده:   (1140 مشاهده)
فراتحلیل مطالعات فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران (مطالعه موردی: مدارس ایران)

دکتر زینب طولابی*
دکتر یاسان­‌اله پوراشرف**
حیدر عباس­پور***

چکیده
این مقاله، فراتحلیلی بر پژوهشهای اجرا شده در زمینۀ فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران طی سالهای 1393-1388 است. رشد پژوهشها در زمینۀ فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی سبب شده است که پژوهشگران به این نتیجه برسند که تسلط بر همۀ ابعاد یک مسأله تا حد زیادی امکان­‌پذیر نیست و حتی موجب پراکندگی اطلاعات در این زمینه می­شود. از این رو به انجام دادن پژوهشهای ترکیبی پرداخته اند. در پژوهش حاضر تلاش شده است که با بررسی روند پژوهشهای انجام شده تصویری جامع از مطالعات این حوزه در سطح ملی ارائه شود تا براساس آن، توجه پژوهشگران به حوزه­‌های مغفول ­مانده جلب شود و درنهایت به توسعه­‌یافتگی روزافزون این مفهوم در کشور یاری رسانده شود .باتوجه به اهمیت فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی، پژوهشگر با هدف ترکیب کمّی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی با روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد  16مقاله را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داده که از میان عوامل تعهد سازمانی، سلامت اداری کارکنان، کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی، عوامل تعهد سازمانی، کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی تاثیر بیشتری بر فرسودگی شغلی گذاشته اند؛ از این رو در رتبه دوم جدول کوهن قرار می­‌گیرند. همچنین از میان این عوامل تعهد سازمانی با اندازه اثر 0/361 دارای بیشترین اندازه اثر و سلامت کارکنان با اندازه اثر 0/224 دارای کمترین اندازه اثر در زمینۀ فرسودگی شغلی است.
 
کلید واژگان: فراتحلیل، اندازه اثر، فرسودگی شغلی، سازمانهای آموزشی
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/11/25                      تاریخ پذیرش: 96/11/16
* دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام (نویسنده مسئول)  z.toulabi@ilam.ac.ir
** دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلامy.pourashraf@ilam.as.ir
*** کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه  ایلام  abbaspour.0509@gmail.com
واژه‌های کلیدی: فراتحلیل، اندازه اثر، فرسودگی شغلی، سازمانهای آموزشی
متن کامل [PDF 651 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۸/۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Toolaabi, Ph.D. Z, Poorashraf, Ph.D. Y, Abbaaspoor H. Meta-Analysis of Studies on Job Burnout within the Iranian Schools. QJOE. 2018; 34 (3) :83-100
URL: http://qjoe.ir/article-1-1228-fa.html

طولابی زینب، پوراشرف یاسان اله، عباس‌پور حیدر. فراتحلیل مطالعات فرسودگی شغلی در سازمانهای آموزشی ایران (مطالعه موردی: مدارس ایران) . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (3) :83-100

URL: http://qjoe.ir/article-1-1228-fa.html



دوره 34، شماره 3 - ( 8-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781