[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
جلد 34 شماره 2 صفحات 73-92 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی فقر آموزشی ایران در چارچوب یک رویکرد چندبعدی به اندازه‌گیری فقر
دکتر اسمعیل ابونوری، دکتر علی اصغر سالم، جواد عرب یارمحمدی
چکیده:   (370 مشاهده)
                                                 ارزیابی فقر آموزشی ایران در چارچوب یک رویکرد چندبعدی به اندازه‌گیری فقر1 
دکتر اسمعیل ابونوری*
دکتر علی اصغر سالم**
جواد عرب یارمحمدی***


چکیده
اندازه‌گیری فقر چندبعدی از موضوعات نسبتاً جدید در حوزه اندازه‌گیری فقر است و رویکرد الکایر و فوستر به این مقوله به شاخصهایی منتهی می‌شود که امکان تفکیک نقش بُعد آموزش در فقر چندبعدی را مهیا می‌سازد. در این مقاله پس از اندازه‌گیری فقر چندبعدی با به کارگیری ابعاد مورد استفاده در شاخص فقر چندبعدی جهانی برای دو سال 1384 و 1394، سهم بعد آموزش و شاخصهای زیر مجموعه آن مشتمل بر وضعیت تحصیلی سرپرست خانوار و تحصیل کودکان در فقر چندبعدی محاسبه شده است. همچنین، ملهم از رویکرد الکایر و فوستر به اندازه‌گیری فقر، فقر آموزشی و فقر آموزشی شدید برای کشور و استانها محاسبه شده است. بر اساس نتایج سهم بعد آموزش در فقر چندبعدی بالاتر از هر بعد دیگر بوده و نزدیک به 50 درصد از بار فقر چندبعدی به عهده بعد آموزش است. نرخ فقر آموزشی در مناطق شهری و روستایی کشور در سال 1394   به ترتیب 42 و 66 درصد و نرخ فقر آموزشی شدید در مناطق شهری و روستایی در همین سال 3 و 0/9 درصد بوده که در مقایسه با سال 1384 کاهش یافته است. در سال 1394 استان کردستان بیشترین فقر آموزشی در مناطق شهری، استان قم بیشترین فقر آموزشی در مناطق روستایی و استان سیستان و بلوچستان بالاترین فقر آموزشی شدید را در مناطق شهری و روستایی داشته‌اند.

کلید واژگان: فقر آموزشی، فقر چندبعدی، روش الکایر و فوستر، نسبت سرشمار تعدیل شده

طبقه‌بندی JEL: I32، I21، I24

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/10/24               تاریخ پذیرش: 97/3/19
1.  این مقاله برگرفته از رساله دکتری جواد عرب یارمحمدی در دانشگاه سمنان با عنوان «رویکرد چندبعدی به اندازه‌گیری فقر؛ مفاهیم نظری و شواهد تجربی» است.
* استاد گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان e.abounoori@profs.semnan.ac.ir
** استادیار گروه اقتصاد نظری دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ‏salem@atu.ac.ir
*** دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه سمنان (نویسنده مسئول) javad.yarmohamadi@gmail.com
 
واژه‌های کلیدی: فقر آموزشی، فقر چندبعدی، روش الکایر و فوستر، نسبت سرشمار تعدیل شده 
متن کامل [PDF 1311 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aboonoori, Ph.D. E, Saalem, Ph.D. A, Arab Yaarmohammadi J. A Multidimensional Approach to Measuring Poverty and the Assessment of Educational Poverty in Iran. QJOE. 2018; 34 (2) :73-92
URL: http://qjoe.ir/article-1-1058-fa.html

ابونوری اسمعیل، سالم علی اصغر، عرب یارمحمدی جواد. ارزیابی فقر آموزشی ایران در چارچوب یک رویکرد چندبعدی به اندازه‌گیری فقر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (2) :73-92

URL: http://qjoe.ir/article-1-1058-fa.html



دوره 34، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790