[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 2 - ( 5-1397 ) ::
جلد 34 شماره 2 صفحات 9-30 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران
سجاد عسکری متین، دکتر غلامرضا کیانی
چکیده:   (610 مشاهده)
الگوی معیار صلاحیت حرفه­ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران
 
سجاد عسکری­‌متین*
دکتر غلامرضا کیانی**


چکیده
اندیشمندان تربیت و توسعه حرفه‌­ای معلمان را انگاره­ای بی­‌بدیل در تضمین کیفیت سامانه­‌های آموزشی دانسته­‌اند. این مهم چنانچه به منظور رصد افقهای شایستگی و بالندگی در زوایای تعلیم و تربیت معلمان انجام شود، هدفی والا و گران­سنگ خواهد بود. در این پژوهش با تکیه به روش مطالعه کیفی «فراترکیب»  تلاش شده است که الگویی معیار (جامع و استاندارد) برای سنجش صلاحیت­ حرفه ای معلمی ارائه شود؛ الگویی که هم ناظر بر معیارهای روزآمد و پیش­رو ارزیابی باشد و هم حوزه‌­های کلیدی برنامه­درسی تربیت معلم را پوشش دهد. بر اساس بروندادهای پژوهش، از میان شانزده سند بالادستی ملی، متون علمی و اسناد بین­المللی، در مجموع 28 مدل مفهومی، 6098 کد آزاد، 1655 مضمون و 218 محور موضوعی احصا شد. بر پایه یافته­‌ها، ساختار نهایی این الگو در 7 ساحت، 33 حوزه محوری و 158 شاخص صلاحیت با نام «الگوی معیار سنجش صلاحیت حرفه‌­ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران» پدید آمد. ساحتهای هفتگانه این الگو عبارت‌­اند از: 1. برنامه‌­ریزی و آماده­سازی برای آموزش؛ 2. برنامه‌­ریزی و طراحی برای یادگیری؛ 3. مدیریت پیرامون و محیط یادگیری؛ 4. آموزش اثربخش؛ 5. مسئولیت سازمانی و توسعه حرفه‌­ای؛ 6. سرمایه اجتماعی و فعالیت فرهنگی و 7. معنویت­، اخلاق­ و خداباوری. برایند پژوهش حاکی از آن است که الگوی پیش رو: (الف) ناظر بر تربیت معلم در نظام ارزشی اسلام؛ (ب) نخستین گام در راه معیارسنجی حرفه­ای معلمی؛ (ج) برآورنده نیاز داخلی برای سیاستگذاری و تهیه آزمونهای ارزیابی و (د) همسو با شرایط و ملاحظات نظری و عملی ارزیابی در تراز جمهوری اسلامی ایران می­باشد.
 
کلید واژگان­: الگو، سنجش، تربیت معلم، صلاحیت حرفه­‌ای، فراترکیب، جمهوری اسلامی ایران
 
 
 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/2/26                    تاریخ پذیرش: 96/10/23
* دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس matin.sa@gmail.com  
** دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول) kiany_gh@modares.ac.ir
واژه‌های کلیدی: الگو، سنجش، تربیت معلم، صلاحیت حرفه‌ای، فراترکیب، جمهوری اسلامی ایران
متن کامل [PDF 1534 kb]   (645 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Askari Matin S, Kiyaani, Ph.D. G. A Standard Model for Measuring Professional Competencies of Teachers in the Islamic Republic of Iran. QJOE. 2018; 34 (2) :9-30
URL: http://qjoe.ir/article-1-1055-fa.html

عسکری متین سجاد، کیانی غلامرضا. الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (2) :9-30

URL: http://qjoe.ir/article-1-1055-fa.html



دوره 34، شماره 2 - ( 5-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781