هدف پژوهش حاضر بررسی این موضوع است که آیا میان محتوای قوانین و اهداف میدان آموزش (زیر میدان مدرسه) مطابقت وجود دارد یا تناقض. چارچوب مفهومی پژوهش براساس نظریات بوردیو و مرتن تدوین شده است. برای گردآوری و تحلیل دادهها روش تحلیل اسنادی و تکنیک تحلیل موضوعی به کار رفته است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل اسناد آموزشی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش بوده است. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند از میان آنها، آییننامههای آموزشی، اجرایی و اهداف میدان مدرسه در دوره متوسطه به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. اسناد مورد نظر در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا اهداف و قوانین میدان هر کدام به طور مجزا کدگذاری شدند، سپس با تعیین مقولههای اهداف و قوانین میدان آموزش، تطابق یا تناقض آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از اسناد مورد مطالعه بیانگر آن است که میان اهداف و قوانین میدان آموزش در زمینههای گوناگون تناقض وجود دارد، به طوری که میان مقولههای افزایش سطح اخلاقیات و افزایش سطح دانش در اهداف میدان آموزش با مقولههای حذف پیشنیازهای پایههای بالاتر، کاهش سطح معیار نمره قبولی در آییننامه آموزشی و نبود ابزار کنترل مناسب در آییننامههای اجرایی تناقض وجود دارد و این تناقض سبب بروز مشکلات آموزشی شده است. بنابراین تناقض میان اهداف و قوانین آموزشی، میدان آموزش مدارس را در دستیابی به اهداف مورد نظر با چالش مواجه ساخته است.
Mohammadi F, Noghaanidokht Bahmani M, Kermaani M, Khaaleghpanaah K. The Contradiction/Correspondence between Secondary Educational System’s Objectives and Regulations. QJOE 2017; 33 (3) :111-130 URL: http://qjoe.ir/article-1-584-fa.html
محمدی فردین، نوغانی دخت بهمنی محسن، کرمانی مهدی، خالق پناه کمال. بررسی تناقض یا تطابق میان اهداف و قوانین نظام آموزش و پرورش در دوره آموزش متوسطه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (3) :111-130